Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
landet, men inte heller här anges cirkus som en e
gen kategori i registren varför det är svårt för organisationen att göra annat än en uppskattning. Det antal som angavs i branschorganisationen Manegens kartläggning år 2015, som då baserades på Manegens egen genomgång av kulturskolornas webbinformation, var att 22 kulturskolor erbjöd cirkus, det vill säga något fler än det antal som uppskattas idag.120 Brist på pedagoger inom cirkusområdet anges av Kulturskolerådet som ett viktigt skäl till att verksamhet inte etableras. Huvudskälet är nog, enligt rådet, att många kulturskolor har långa köer till befintlig verksamhet och att det i ett sådant läge ofta är svårt att prioritera resurser till ny verksamhet. Trenden inom kulturskolan är ändå att verksamheten breddas över tid.121 Järfälla kulturskola driver sedan några år ett ”nycirkusnod” som arbetar med att sätta fokus på det pedagogiska arbetet inom nycirkus genom workshoppar och nätverksträffar. Även inom detta nätverk har bristen på pedagoger diskuterats.122 Tabell 7. Studieförbundens verksamhet rubricerad som cirkus, 2016, källa: Folkbildningsrådet Verksamhetsform Studiecirkar Annan folkbildningsverksamhet Kulturarrangemang Antal 62 91 372 Antal deltagare 370 964 52 000 Alla nio studieförbund som mottar statsbidrag hade någon typ av verksamhet som rör cirkus under 2016, och verksamheten hade en relativt bred geografisk spridning över landet.124 Utanför studieförbunden finns ett antal andra arrangörer av ungdomscirkusverksamhet, exempelvis Norrköpings ungdomscirkus som är en av de äldsta, grundad på 1970-talet.125 I en nordisk översikt som gjordes av CircusInfo Finland identifierades åtta ungdomscirkusskolor i Sverige.126 Vid Manegens kartläggning år 2015 uppskatUnder perioden 2016-2017 har Kulturrådet fördelat utvecklingsbidrag till landets kommunala musik- och kulturskolor. Bidragets syfte är att göra musik- och kulturskolans verksamhet mer jämlik och förbättra möjligheterna för barn och unga att delta i verksamheten.123 Av de kommuner som sökte stödet år 2016 nämnde tio stycken cirkus som ett av de konstområden de avsåg att utveckla för att bredda verksamheten och locka nya grupper med deltagare (av totalt 189 sökande). I de tre fall där det gjordes utpekade satsningar särskilt på cirkus fanns Cirkus Cirkör och Manegen med som samarbetsparter. Inom ramen för studieförbundens verksamhet har det under 2016 arrangerats 62 studiecirklar rubricerade med cirkus som totalt hade 370 deltagare, enligt Folkbildningsrådets statistik över studieförbunden. Dessutom finns 91 aktiviteter registrerade under kategorin ”annan folkbildningsverksamhet” med 964 deltagare. Detta omfattar verksamhet i mer fria och flexibla former än studiecirkelformen, som exempelvis pröva-på-dagar eller helgkurser. Under kategorin ”kulturarrangemang” finns 372 registrerade arrangemang med totalt knappt 52 000 deltagare (varav hälften i Göteborg). 120. Casa Sweden 2015-2017. 121. Torgny Sandgren, Generalsekreterare i Kulturskolerådet, e-post, 2017-08-28. 122. Anteckningar från konferens, Nycirkusnoden – ett resurscentrum för pedagogisk utveckling, Konferens/inspirationsdag 2017-04-27 123. Förordning (2015:998) om statsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskoleverksamhet. tade de att det fanns ett 30-tal organisationer i landet som erbjöd cirkus för barn och unga med sammanlagt runt 8 000 deltagare. Det har inom ramen för uppdraget inte varit möjligt att göra någon mer grundlig undersökning på detta område för att säkerställa siffrorna. Cirkus Cirkör har även en pedagogisk verksamhet som år 2016 omfattade omkring 30 000 barn- och unga, vuxna och äldre med eller utan funktionsvariationer.127 Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det finns ett utbud av fritidsverksamhet inom cirkus både inom kulturskolan, inom studieförbunden och av andra fristående föreningar och aktörer; enligt många vi haft kontakt med skulle det sannolikt också finnas en större efterfrågan om det erbjöds ett större utbud, inte minst inom kulturskolan. Fritidsverksamheten är grundläggande för att säkra både återväxten och framväxten av nya konstnärer. Frågan om bristen på cirkuspedagoger och behovet av en pedagogutbildning är något som har förts fram från flera håll. Det är ett utvecklingsområde som även representanter för Institutionen för cirkus vid Dans- och cirkushögskolan nämner inför framtiden.128 Samtidigt är det pedagogiska området av stor betydelse som inkomstkälla för verksamma cirkusartister i landet. 9.4 Cirkus inom skapande skola Statsbidraget Skapande skola har som mål att elever i skolan ska få tillgång till kultur i olika uttrycksformer och en ökad möjlighet till eget skapande. Bidraget ska också 124. Uppgifter från Folkbildningsrådet, e-post 2017-10-25. 125. Intervju Norrköpings ungdomscirkus 2017-05-12. 126. Virolainen, 2011, De åtta som angavs var: Bragehallens Barncirkus (Stockholm) Furuviks Ungdomcirkus (Gävle), Ludvika Minicircus (Ludvika), Norrköpings circus and varieté (Norrköping), Norrköping ungdomscirkus (Norrköping), Ung Cirkör (Botkyrka), Uppsala ungdomscirkus (Uppsala), Östersunds Ungdomcirkus (Östersund). 127. Cirkus Cirkör verksamhetsberättelse 2016. 128. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. 44