Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
person som uppträder i en produktion. Med ”instit
ution” avses att aktören har en offentlig huvudman eller är utpekat av regeringen i Kulturrådets regleringsbrev, alternativt kategoriseras som regional verksamhet i Kulturrådets bidragsgivning inom kultursamverkansmodellen. Med ”fri aktör” avses en organisation som inte har en offentlig huvudman. 2.4 Rapportens disposition Efter detta inledande kapitel följer en kort historisk överblick över områdets utveckling i Sverige (avsnitt 3) och ett avsnitt som redogör för det som jämte samtida cirkus benämns som den klassiska cirkusen (avsnitt 4). I avsnitt 5 följer en beskrivning av cirkusfältet utifrån dess producenter och utövare: institutioner, kompanier och artister och deras förutsättningar för en professionell verksamhet. Nästa del, avsnitt 6, beskriver publikens tillgång till den samtida cirkusen, genom arrangörer som presenterar de cirkusföreställningar som produceras. Avsnitt 7 beskriver de främjande insatser som görs inom området, av branschorganisation, plattformar och konsulentverksamhet. De offentliga insatserna delas in i statliga stödformer, regionala och kommunala stöd samt övriga främjande insatser och beskrivs i avsnitt 8. Vi avslutar det kapitlet med ett avsnitt om olika aktörers uppfattning om de befintliga stöden, såsom de kommit oss till del under arbetets gång. I kartläggningens sista avsnitt (9) beskriver vi möjligheterna till utbildning inom cirkus på gymnasie- och högskolenivå. Tyngdpunkten ligger här vid utbildningen av professionella artister inom ramen för högskolan. För att ge en bild av cirkus som fritidssysselsättning och cirkus i skolan, något som ger grund för återväxt inom både profession och publik, beskriver vi kort också cirkus inom kulturskolan, studieförbunden och den statliga stödordningen Skapande skola. Avslutningsvis presenterar vi vår sammanfattande analys och de förslag till insatser som vi bedömer skulle kunna stärka utvecklingen av den samtida professionella cirkusen i Sverige. 9