Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
6.3 Riksteaterns roll Riksteatern har av regering
en i uppdrag att producera och turnera scenkonst av hög kvalitet och främja spridning av scenkonst som når en så stor och bred publik som möjligt. I uppdraget ingår även att verka för ett stärkt arrangörsled och att arbeta med arrangörsutveckling. Vidare har de i uppdrag att arbeta med kompetensutveckling och ska utgöra expertstöd för hela scenkonstområdet. De ska främja kunskap, kompetensutveckling och samverkan mellan lokala, regionala och nationella scenkonstaktörer i hela landet.50 Sedan 2014 har Riksteatern ett utökat dansuppdrag från regeringen. Riksteatern ska i enlighet med detta ”bidra till utveckling och spridning av dansen som konstform i hela landet genom samarbete med nationella, regionala och lokala aktörer och därmed ge koreografer och dansare utrymme att utveckla sitt konstnärskap”51 . Enligt målen som organisationen har satt upp för verksamheten ska man verka för ökad tillgång till professionell dans i hela landet, öka antalet dansproduktioner i sin verksamhet samt delta i och främja den pågående utvecklingen inom dansområdet. De lokala teaterföreningarna ses som nyckelaktörer för att sprida danskonsten över hela landet.52 Riksteatern är en ideell organisation som består av 230 lokala teaterföreningar som köper in och arrangerar scenkonstföreställningar samt en producerande teater som skapar föreställningar för turné. Det är därför en organisation som verkar dels på uppdrag av sina medlemmar, dels på uppdrag av regeringen. Riksteatern repertoarlägger cirkus till teaterföreningar och skolarrangörer. Repertoaren har det senaste året bestått av färdigproducerade svenska och internationella produktioner. Turnémodellen Riksteatern använder är att turnéerna sker med fullständig teknisk utrustning med ljus, ljud och eventuell riggning för olika discipliner. Lokalerna är huvudsakligen gymnastiksalar, mellanstora och stora scener. Riksteatern har även samarbetat med Folkets Hus och Parker, till exempel med Kalas i parken som spelades under somrarna 2016 och 2017. 50. Riktlinjer för statens bidrag till Riksteatern, Ku2016/02761/LS (delvis). 51. Ur Regeringens riktlinjebeslut angående Riksteatern för 2017. 52. www.riksteatern.se Tabell 3. Antal föreställningar och besök fördelade på län 2012–2016 Län Blekinge län Dalarnas län Gotlands län Gävleborgs län Hallands län Jämtlands län Jönköpings län Kalmar län Kronobergs län Norrbottens län Skåne län Stockholms län Södermanlands län Uppsala län Värmlands län Västerbottens län Västernorrlands län Västmanlands län Västra Götalands län Örebro län Östergötlands län Totalsumma Antal besökare 623 2 151 348 971 1 445 1 830 120 1 456 922 602 5 905 6 612 193 150 1 650 7 032 1 902 226 4 154 1 000 945 40 237 Antal föreställningar 5 5 4 7 6 9 1 9 3 5 14 22 1 1 2 27 9 2 10 1 3 146 Riksteatern har under åren 2012–2016 årligen tagit ut en eller två cirkusproduktioner per år för turné i landet. Under dessa fem år har åtta olika produktioner spelats 146 gånger för en publik på totalt 40 237 personer i samtliga 21 län, se tabell 3. Fyra av produktionerna var svenska, av de övriga kom två från Australien, en från Storbritannien och en var en internationell produktion. De svenska53 produktionerna stod för 55 procent när det gäller såväl föreställnings- som publikantal. Tre av de fyra svenskproducerade föreställningarna var sommarturnéer i samarbete med Folkets Hus och Parker och visades i många fall i lokaler eller på platser med stor publikkapacitet. Dessa tre produktioner hade de största genomsnittliga besökarantalen, mellan 360 och 635, medan snittet totalt för de åtta produktionerna låg på 276 personer. Under de samtal som Kulturrådet har haft under arbetet med denna rapport har många lyft Riksteaterns roll och den potential som finns i att genom Riksteatern ge cirkusen en ökad spridning i landet. Flera är av den uppfattningen att Riksteatern både skulle kunna erbjuda ett större utbud av cirkus och ta ett större nationellt ansvar genom att anlita fler svenskbaserade kompanier, i stället för att som idag ofta ta in utländska kompanier. Detta för att bidra till att öka spelmöjligheterna i landet för utövare baserade i Sverige. Något som också lyfts är vikten av att Riksteatern också erbjuder möjlighet till residens och går in med produktionsresurser i de föreställningar man turnerar, 53. Med svensk menas att föreställningen är producerad i Sverige. 24