Folkbibliotek i glesbygd 1
Folkbibliotek i glesbygd inom det allmänna biblio
teksväsendet ska ske. De offentligt finansierade biblioteken skrivs här fram ”som en i grunden gemensam resurs”.11 Det anges dock inte i vilka former sådan samverkan ska genomföras och skrivningen begränsas i princip till tillgängliggörandet av litteratur och medier. När det gäller folkbibliotekens samlade verksamhet, som utöver den rena förmedlingen av medier också inkluderar bland annat programverksamhet och utställningsverksamhet finns ingen lagstadgad grund för samverkan, men här finns en stark tradition av nära samverkan med lokala aktörer också utanför biblioteken. Bibliotekslagen är ett grunddokument som ytterst formulerar samhällets behov av biblioteksverksamhet. Det är dock inte bara det som sägs som spelar roll, utan också det som inte sägs. En fråga som inte berörs är den grundkompetens som behöver finnas på landets folkbibliotek för att bibliotekslagens angivelser ska kunna uppfyllas på ett tillräckligt sätt. Det kommunala självstyret hindrar bibliotekslagen från att ange detta. I kulturutskottets betänkande från 2013 rörande bibliotekslagen sägs istället, att ”[s]ammantaget uppställer den föreslagna bibliotekslagen krav på folkbiblioteken som knappast kan uppfyllas utan personal med relevant utbildning. Att folkbibliotek bemannas av personal med adekvat kompetens får därför anses vara en förutsättning för att lagens krav ska upprätthållas.”12 Begreppen ”relevant utbildning” och ”adekvat kompetens” definieras dock inte heller här. Hur en folkbibliotekaries grundkompetens bör se ut är därför en fråga för diskussion. Utgångspunkten tas dock normalt i en professionsförberedande utbildning i biblioteks och informationsvetenskap. Detta gäller också internationellt. Bristen på en definierad och lagstadgad grundkompetens är dock inte oproblematisk och måste idag ställas i ljuset av en konstaterad brist på bibliotekarier med just biblioteks och informationsvetenskaplig utbildningsgrund både rent numerärt och i termer av social spridning och språklig kompetens bland de som examineras.13 9/68