Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Gambrell (2011) Skolverket (2007) Elever är mer m
otiverade att läsa när läsuppgifterna och aktiviteterna är relevanta för deras liv. När elever gör kopplingar mellan det lästa och deras egna liv blir de mer involverade och engagerade i att förstå texten. Elever är mer motiverade att läsa när de har tillgång till ett omfattande läsmaterial. Ett brett utbud av genrer och texttyper, tidningar och Samtal om texternas innehåll och elevernas tolkningar och erfarenheter relaterade till läsningen är inte vanliga. [---] Läsning av skönlitteratur för att ge perspektiv på egna erfarenheter och på omvärlden rapporteras endast i ett fåtal studier. De texter eleverna möter i skolans läsning är i stor utsträckning läroböcker och uppgifter i övningsböcker eller uppgiftsmaterial som internet-material ger en positiv effekt på kvaliteten läraren har producerat. och omfattningen av elevernas läsupplevelser. Att tillhandahålla av ett rikt varierat läsmaterial kommunicerar att läsning är en värdefull och givande aktivitet. Elever är mer motiverade att läsa när de får generöst med tid att ägna sig åt läsning. Elever är mer motiverade att läsa när de får möjlighet att välja vad de ska läsa. Elevernas självständiga läsning ligger ofta som ett moment utanför den ordinarie undervisningen, och innehållet diskuteras sällan. För elever i de lägre åldrarna levereras böcker ofta i boklådor från kommunens bibliotek. De skönlitterära böckerna väljs då av bibliotekarier, inte av den undervisande läraren som känner eleverna och vet vad de är intresserade av, och vad som kan tänkas utmana dem. [---] Forskningen visar att ’matchningen’ mellan böcker och elever ofta misslyckas. Elever är mer motiverade att läsa när de får möjlighet att interagera socialt med varandra kring den text de läst. Social interaktion innefattar att tala med andra om böcker, läsa tillsammans med andra, låna och dela böcker med andra, samtala om böcker med klasskamrater och dela skriven text kring böcker med andra. Elever är mer motiverade att läsa när de bereds möjlighet att framgångsrikt ta sig an krävande Forskningen visar […] att lärare överlag saknar kunskaper om aktuell barn- och texter. Här gäller att hitta en balans mellan texter ungdomslitteratur och skönlitteraturen. som är för svåra, där läsaren riskerar att ge upp, [---] Genomgående visar undersökningarna och för lätta, där läsaren riskerar att bli uttråkad. att många lärare saknar utbildning och kompetensutveckling ifråga om aktuell barn- och ungdomslitteratur och om möjliga litteraturdidaktiska förhållningssätt. Elever är mer motiverade att läsa när de ges incitament som reflekterar värdet och vikten av läsning. Belöningar relaterade till läsning har i undersökningar visat sig ge goda resultat. Någon sådan praktik framgår inte av rapporten. Samtal om texternas innehåll och elevernas tolkningar och erfarenheter relaterade till läsningen är inte vanliga. [---] innehållet diskuteras sällan. 26