Att främja läsning för unga 1
Forskare vid Södertörns högskola har tagit fram e
n kunskapsöversikt över forskning om läsfrämjande för unga i områden med socioekonomiska utmaningar. I Kulturrådets rapport Nuläge om barn och ungas läsning (2023) lyfts tre centrala frågor kring vilka aktörer i samhället behöver samverka: • Stärka läsning för unga och unga vuxna. • Överbrygga läsklyftor som beror på socioekonomiska skillnader. • Öka ungas delaktighet. Det behövs mer kunskap om de tre temana och hur de hänger samman. Kulturrådet har gett i uppdrag till forskare vid Södertörns högskola att ta fram en rapport med en kunskapsöversikt över forskning om läsfrämjande för unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Gruppen unga i områden med socioekonomiska utmaningar har framför allt blivit synliga för den internationella forskningen om skolvärlden i samband med lästappet under skolloven. Det står klart att resursstarka unga utvecklar sina läsförmågor under skolloven, medan resurssvaga står still eller backar. Det leder till ökande klyftor mellan grupperna över tid. I den här rapporten definieras unga som alla mellan 13 och 25 år.1 I juridisk mening är alla under 18 år barn, vilket speglar FN:s konvention om barnets rättigheter. När vi sätter fokus på unga eller ungdomar tillförs perspektiv på den äldre gruppens särskilda förutsättningar och möjligheter, som skiljer sig från en yngre grupp. Målgruppen för rapporten är personal på folkbibliotek samt aktörer som arbetar med ungas läsning utanför skolan, såsom regioner, kommunala verksamheter, civilsamhällesorganisationer, näringsliv med flera. Rapporten kompletteras av en kortare artikel som kommer att publiceras på Digiteket (digiteket.se). 1. Om inget annat anges används benämningen unga alltså för hela åldersgruppen 13–25 år. 13