Att främja läsning för unga 1
ett sammanhang. Interaktiv motivation belyser ock
så samverkan mellan de unga och olika aktörer och intressenter, vilket är en viktig faktor som utvecklas nedan i termer av delaktighet och deltagande. Andra lämpliga metoder med goda resultat, kan vara läsande förebilder, som unga kan identifiera sig med. Kändisar och idrottare väcker ungas läsintresse och är centrala förebilder. Förebildernas framgång tycks vara en viktig aspekt. Även ungdomarna själva kan lyftas fram som förebilder för andra, såväl för jämnåriga som för mindre barn, till exempel genom högläsning och boktips. På så vis kan unga utveckla en självkänsla i fråga om sin språkförmåga, litteracitet och läsning – en självkänsla som kan inspirera andra. Litteraturen för unga kan i sig lyfta fram viktiga förebilder att identifiera sig med. Det är därför angeläget att unga och unga vuxna i områden med socioekonomiska utmaningar, skildras och representeras i ungdomslitteraturens olika genrer. Men då inte enbart i form av negativa erfarenheter eller i rentav destruktiva miljöer, utan även med vardagliga glädjeämnen och hoppfulla skildringar som upplevs vara autentiska. Metoder kan även användas för att bättre svara mot ungas olika informationsbehov, som till stor del handlar om deras jagutveckling i olika roller och funktioner. Genom att tillgodose ungas olika informationsbehov genom skilda sorters läsning (facklitteratur, digitala källor etcetera), kan man på längre sikt bygga läsintresse, förbättra läsattityder och skapa förutsättningar för ökad inre läsmotivation. På så sätt kan unga individer med tiden bli mer självgående och öppna läsare. Bibliotekspersonalens möjligheter Folkbiblioteken har en unik institutionell möjlighet att motverka klyftor och främja inkludering i samhället och i demokratin. Eftersom långt ifrån alla unga och unga vuxna kommer till biblioteken, kan det finnas behov av mer uppsökande verksamhet. Exempelvis har internationell forskning dokumenterat att bokbussar kan användas i områden med socioekonomiska utmaningar, för större social inkludering av olika grupper. I särskilt utsatta områden, där det kan finnas en misstro gentemot så kallade blåljusfordon, kan bokbussar istället bidra till en positiv bild av samhällets mobila resurser. Bokbussar kan både användas för regelbundna turer och för intervention på lokala platser där unga vistas, till exempel på fotbollsplaner, sport60