Att främja läsning för unga 1
Bibliotekarierna på TioTretton och Lava i Stockho
lm, uppger att de unga, 10–13 respektive 14–25 år, bidrar med input till verksamheten genom: • brainstorming-sessioner inför att biblioteken skapades • förslag till projekt, utställningar, konserter etcetera • förslagslåda • affischer som inbjuder till förslag kring särskilda ämnen • evenemangsspecifika omröstningar, till exempel inför en matlagningsworkshop • gästbok med förfrågningar och rekommendationer • personalens informella mingel och konversationer med besökarna • personalens deltagande observationer i mingelinteraktionen. Tompkins County Public Library (TCPL) i Ithaca, New York, riktar sig till 12–18-åringar och har ungefär motsvarande arbetssätt som det svenska, med den skillnaden att de också har ett rådgivande organ med unga (Junior Library Advisory Council). Hur rekryteringen till rådet sker framgår inte av forskningsartikeln. Biblioteket i Ithaca, New York, konstaterar att de inte har lyckats nå ut till svarta afroamerikanska ungdomar, som enligt uppgift inte kände sig lika bekväma på biblioteket som andra grupper. Bibliotekariers kulturella kompetens En utforskande surveyundersökning om bibliotekariers arbete med unga, genomfördes i USA av Hughes-Hassell och Stivers (2015). Studien motiverades särskilt av att så kallade youth of color, unga med annan etniskt kulturell bakgrund och hudfärg än det vita normsamhället, ökar demografiskt och förväntas bilda majoriteten av eleverna i amerikanska skolor som drivs i offentlig regi. 87 av ca 330 folk- och skolbibliotekarier svarade på undersökningen, vilket är en låg svarsfrekvens men ändå tillräckligt, enligt forskarna själva. Respondenterna speglade sammansättningen av bibliotekarier inom kåren – majoriteten var kvinnor, vita och ur medelklassen. Det var ett litet antal av respondenterna som självmant lyfte frågor som rör kulturtillhörighet och deras egna kulturella kompetens. Bibliotekariens kulturella kompetens förstås i detta sammanhang (enligt Overalls definition från 2009) som förmågan att erkänna kulturens 50