Att främja läsning för unga 1
jämfört med andra EU-länder, där gruppen har unge
fär samma villkor som befolkningen i genomsnitt (European Union Agency for Fundamental Rights, FRA 2023 s. 86). Just den låga socioekonomiska levnadsstandarden har långtgående effekter på ungas livskvalitet och hälsa. Det framkommer tydligt att låg ekonomisk standard påverkar ungdomars och unga vuxnas övriga levnadsvillkor negativt med bland annat ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa, bristfälliga relationer till vänner och föräldrar, kriminalitet, utsatthet för brott och otrygghet, trångboddhet, låga studieresultat, arbetslöshet, bidragsberoende och ingripanden av den sociala barnavården. Det är särskilt ungdomar som bor med ensamstående föräldrar (vanligtvis mamman), har utrikes födda föräldrar och/eller lever i hushåll med låg socioekonomisk status som drabbas av följderna. (Bergnehr och Enell 2018 s. 2) Problemen som nämns här utgör de reella socioekonomiska utmaningar som områdenas invånare brottas med. I Sverige sker i stället stöd på andra sätt, ofta via socialförvaltningarna. Men trots deras insatser finns det ingen garanti för att unga ska få en bra start i livet. Ungdomar och unga vuxna som vuxit upp i familjer med behov av försörjningsstöd, haft en kontaktperson genom socialtjänsten och/eller varit placerad i boende utanför hemmet är särskilt utsatta. De löper stor risk för misslyckad skolgång, fysisk och psykisk ohälsa, kriminalitet och förtidig död. (Bergnehr och Enell 2018 s. 3) Socioekonomiska problem utgör alltså ytterst en fråga om liv och död för unga. Fortes rapport tar i sammanhanget upp betydelsen av skolan för att vända utvecklingen. Identitet Hur klassar unga själva sin identitet i medier och i samhället? I Amira Sofie Sandins (2021) avhandling i biblioteks- och informationsvetenskap Var(a) snäll och gilla: medforskning med unga om identitet och sociala medier, används kvalitativ medforskning med unga 21