Att främja läsning för unga 1
omfattar åtta steg av vilka de fem högsta beteckn
ar delaktighet i ökande grad. De tre lägsta stegen betecknar skenbar delaktighet. Figur 2. Harts delaktighetsstege för ungas inflytande av vuxna, delat med barn Initierat och styrt av barn Beslutsfattande initierat av barn, delat med vuxna Anvisad, men informerad Konsulterad och informerad Beslutsfattande initierat Manipulation Dekoration Symbol Källa: Sveriges Kommuner och Regioner, 2023. 1. På första steget, manipulation, använder vuxenvärlden unga för att rättfärdiga en aktivitet under falska förespeglingar om att inspirationen kommer från de unga. 2. På andra steget, dekoration, används unga för att indirekt understödja en redan bestämd aktivitet, dock utan falska förespeglingar. 3. På tredje steget ger man symboliskt sken av att unga har inflytande och delaktighet, men utan att det stämmer i praktiken. 4. På fjärde steget, anvisad men informerad, tilldelas de unga en bestämd och avgränsad roll samt får information och motiveringar 5. På femte steget, konsulterad och informerad, får unga information om projektet och situationen samt får möjlighet att 53 Grad av delaktighet Skenbar delaktighet