Att främja läsning för unga 1
vade eller förvägrade) och vulnerable (sårbara) g
rupper och områden. Uttrycken betecknar att invånarna saknar de privilegier som andra samhällsmedlemmar har. Samtidigt kan det vara problematiskt om invånare med begränsade socioekonomiska resurser tenderar att bli kategoriserade som svaga eller maktlösa. Det i sig kan förstärka de tendenser som kategorin är tänkt att belysa och beskriva. Uttryck som exempelvis ”marginaliserade” grupper och individer inskärper att det finns ett normgivande centrum. Uttrycket antyder att marginalen inte kan ta sig till mitten. I denna kunskapsöversikt används i huvudsak uttrycket områden med socioekonomiska utmaningar enligt uppdragets formulering. Motiveringen är att problemen handlar mer om omgivningen än om individen, samt mer om begränsade ekonomiska resurser än om begränsad förmåga. Sammantaget betonar uttrycket betydelsen av människors omständigheter – och att de är möjliga för samhällsaktörer att förändra. Frågan om mätning och insatser Svensk statistik om kulturvanor inkluderar inte känsliga uppgifter om bland annat medborgarskap, etnicitet, modersmål och minoritetsstatus. Idag har cirka 20 procent av befolkningen utrikes födda föräldrar eller utländsk bakgrund. Statistiken omfattar således även svenskfödda personer. Det finns enligt Behtoui (2022) kritiska aspekter av att den nationella statistiken behandlar landets invånare som vore de outsiders. Storbritannien och andra länder använder sig av självskattningar kring bakgrund och identitet. Självkategorisering har dock mött kritik av forskare eftersom det kan cementera identiteten, snarare än att betrakta den som föränderlig (Behtoui 2022). I England och USA kan forskning och insatser riktas in på barn och unga som har rätt till gratis eller prissänkt lunch i skolorna, vilket är ett konkret sätt att på institutionell väg nå unga som inte har en stark socioekonomisk ställning (jämför Clark och Douglas 2011). Motsvarande institutionellt riktade insatser saknas i Sverige, vilket innebär en utmaning för forskningen att synliggöra och följa upp villkoren för olika grupper och individer.2 Å andra sidan kan 2. Vad gäller Kulturskolans aktiviteter finns det en underrepresentation i deltagandet bland unga från områden med socioekonomiska utmaningar, unga i familjer med mindre resurser, och unga födda utomlands (Skr. 2020/21:105 s. 96f). 18