Att främja läsning för unga 1
arbete. Ytterligare en kritisk synvinkel är att b
etoningen av individens frivillighet inskärper myten om undantaget, som diskuterats ovan. Interaktiv läsmotivation Det finns ytterligare en grundform av motivation som organisationsforskarna Alvesson och Kärreman (2019) kallat interaktiv motivation. Detta involverar alltså normer, ömsesidighet och identitet i ett specifikt socialt sammanhang. Enkelt uttryckt fångar begreppet att något blir meningsfullt först när man gör det tillsammans. Interaktiv motivation sker i samspel mellan en själv och andra, och formar en gemensam kultur. Genom att läsa litteratur tillsammans i bokcirklar, Shared Reading och andra läsfrämjande metoder, kan det bli lustfullt att läsa (Schultz Nybacka 2022). Svenssons (1989) forskning om ungas läsning lyfter fram den sociala motivationen: ”vara tillsammans med andra människor, vinna deras gillande, ha roligt tillsammans med dem, tävla med dem, stärka självkänslan och den egna identiteten i samvaron med dem och genom dem” (s. 41). Unga läsare förväntas typiskt sett vara ännu mer socialt motiverade än andra. Ungas bristande läsmotivation När det gäller att förklara varför olika grupper och individer inte väljer att läsa har teorier kring inre läsmotivation som ett ideal vissa begränsningar. I en fokusgruppsstudie av unga vuxna amerikanska studenter som bor i ett område med mycket små socioekonomiska resurser och har höga stressnivåer kring sin situation, framkom att de kände sig överväldigade och dränerade av sina studier, och det även när de var genuint intresserade av ämnet. Annorlunda uttryckt räckte den inre motivationen inte till. Forskarna kunde inte säkert säga att den socioekonomiska situationen orsakade den bristande motivationen, men kunde inte heller ignorera möjligheten att de hängde samman. Slutsatsen de drog var att ”nyfikenhet är en lyx för de ekonomiskt trygga” (Mabee och Fancher 2020). Forskarna Guthrie med flera (2009) har undersökt läsning bland femteklassare i ett multietniskt område med låga inkomster. De uppmärksammade två negativa eller underminerande faktorer som motverkar läsning – uppfattad svårighet och undvikande. Undvikande 34