Att främja läsning för unga 1
roll i sitt eget och andras liv, att lära känna o
ch respektera andras kulturella bakgrunder genom interaktion med individer ur olika språkliga, kulturella och socioekonomiska grupper, samt att integrera deras kultur i tjänsteerbjudanden, arbete och institutioner i syfte att förbättra användarnas liv. Denna slags kompetens griper in på hur man tänker och hur man interagerar med andra, samt vilken insikt man har i lokalsamhället där man verkar. Resultatet av studien visar inte den faktiska verkan av bibliotekariernas arbete, och forskarna följde heller inte upp svaren. Trots studiens begränsningar framträdde bilden av att det finns en medvetenhet bland bibliotekarierna om hur ungas möjligheter att delta i biblioteksverksamheten påverkas av socioekonomiska begränsningar som bristen på pengar, digitala resurser och digital kompetens. Bland bibliotekarierna saknades emellertid en medvetenhet om att lyfta frågor om kulturell tillhörighet i direkt relation till målgruppen. Forskarna reflekterar kring ifall det bekräftar tidigare studier där bibliotekarier är obekväma eller motvilliga att ta upp frågor om kultur, etnicitet och ras utifrån en föreställning om att man i en liberal demokrati inte gör skillnad mellan människor (Hughes-Hassell och Stivers 2015). En sådan uppfattning blottlägger en motsägelse inom kåren. Å ena sidan är man beredd att tala om att skilda soci oekonomiska villkor ger upphov till olika behov. Å andra sidan förväntar man sig inte att sociokulturella skillnader ska göra det, utan man utgår då från att alla människor har samma behov. Att öppna upp för ungas perspektiv Baserat på insikterna om läsvanorna bland unga i områden med socioekonomiska utmaningar, presenterar Hughes-Hassel och Rodge (2011) ett antal punkter för att bibliotek, skolor med flera, ska kunna stödja ungas läsning. Här följer ett urval som är relevant för folkbiblioteken och bibliotekspersonalen. • Tala med de unga! Ta reda på deras läsintressen och var öppen för nya ämnen och teman, med mera. • Var passionerad i kärleken till läsning. Visa upp vad du läser just nu och berätta om dina läspraktiker och val av litteratur i olika situationer. • Uppmuntra sommar- och lovläsning. Öka tillgången till böcker och annat läsmaterial i områden med socioekonomiska 51