Att främja läsning för unga 1
läsmönster. För att locka gruppen med socioekonom
iska utmaningar, behöver man snarare betona verklighetsnära situationer som ger praktisk nytta för dem. Deltagande kring läsning I en artikel av McMullan och Sutherland (2020) utforskar de elevers reading self concept och voice. Self concept används för att beskriva elevernas egna upplevelser av sin läsförståelse och sitt självförtroende kring läsning. Voice syftar i den här studien till elevernas aktiva inflytande över undervisningen, i dialog med pedagogen. Skolan i studien var belägen i ett område med socioekonomiska utmaningar och små resurser. Utgångspunkten för studien är forskning som visar att unga som är missgynnade (disadvantaged backgrounds) läser mindre, och att många uppvisar svag motivation till att läsa på fritiden. Underlaget för studien var en grupp med 17 elever i åldrarna 14–15 år. Mer än hälften av eleverna hade en läsförmåga på en nivå som jämfört med genomsnittet låg ett år under deras faktiska ålder. Genom att låta eleverna läsa tillsammans i mindre grupper, undersökte man om det kunde bidra till att de fick ökat självförtroende kring läsning. Studien använde aktionsforskning, vilket innebar att eleverna fick stort inflytande över hur studien skulle utformas. Detta resulterade i att studien efter några veckor gick från att vara lärarledd till elevledd. I forskningens slutfas organiserade sig eleverna i grupper som tillsammans läste samma text, och använde sig av strategier som högläsning för att öka sin förståelse för texten. Resultaten visar att en majoritet av eleverna hade ökat sitt självförtroende kring läsning och sin förmåga att möta texter med högre svårighetsgrad. Artikelförfattarna menar att forskning om läsmotivation hos missgynnade ungdomar är underrepresenterad, och att deras forskning i det avseendet fyller en kunskapslucka (McMullan och Sutherland 2020). Det kan påpekas att studien utfördes i en utbildningskontext, vilket innebär vissa begräsningar för vilken slags läsning som kunde studeras. Ungas representation i litteraturen Som nämnts tidigare är framgångsrika förebilder och möjligheten att identifiera sig med karaktärer, två faktorer som är viktiga för målgruppens läsning (Hughes-Hassell och Rodge 2007). Inter41