Att främja läsning för unga 1
unga är i fokus (Voight och Velez 2018; Hendrix-S
oto 2021). I en svenskspråkig kontext förekommer bland annat begreppen medforskning (Sandin 2021), deltagande forskning (Gruber, Gustafsson och Sköld 2023) och aktionsforskning (Elvstrand och Lago 2022). I deltagande forskning är forskningsdeltagarna inte enbart producenter av data, utan även delaktiga i hur och varför något berättas (Aldridge 2015 s. 126). Det innebär att man kan göra deltagarna delaktiga även i analysen av empiriskt material, till exempel genom att de får reflektera över sin egen medverkan. Dessa metoder kan skapa förändring på såväl individuell som strukturell nivå, menar Aldridge (Aldridge 2015 s. 133). Rätten att inte delta En grundläggande etisk princip inom all forskning är att forskningsdeltagare ska samtycka till att delta i forskningen, och har rätt att dra tillbaka sitt samtycke när som helst under studien. Till synes motsägelsefullt, kan deltagande forskning med barn och unga innebära att på ett lyhört vis även möjliggöra icke-deltagande. I en studie som syftade till att undersöka inflytande hos barn i åldern 8–12 år med någon typ av insats från socialtjänsten, klargjorde forskarna tydligt inför varje intervjutillfälle att de deltagande barnen inte behövde svara på frågorna om de inte ville. Barnen hade även möjlighet att själva stänga av bandspelaren när de ville (Thomas och O’Kane 1998 s. 339). Forskarna lyfter i artikeln olika strategier för att anpassa kommunikationen till barns individuella behov, till exempel genom att använda sig av såväl verbala som icke-verbala verktyg som att rita (Thomas och O’Kane 1998 s. 342). När deltagare ges möjlighet att uttrycka sig på olika sätt i muntlig, textuell och visuell form, kan egna former av narrativskapande växa fram (Aldridge 2015 s. 122). Rätten för unga att inte delta, och att delta utifrån sina egna förutsättningar, är med andra ord central för att möjliggöra deltagande. Kompensation för ungas deltagande Inom deltagande forskning finns olika perspektiv på om, och på vilka sätt deltagande personer ska kompenseras ekonomiskt för sina insatser. Frågan gäller även för läsfrämjande arbete på bibliotek och i andra sammanhang. I en litteraturöversikt som fokuserar på etiska frågor inom deltagande forskning med unga, beskriver 56