Att främja läsning för unga 1
1. fysisk bekvämlighet 2. resurser för fritidsläs
ning, inklusive plats att umgås och att hänga 3. spela spel 4. relevanta programaktiviteter för unga 5. utrymmen för akademiska studier 6. informationsbehov 7. ungas upplevelse av ägarskap av den rumsliga miljön 8. tydlig bibliotekspolicy och marknadsföring (utifrån bibliotekariernas perspektiv). Erfarenheterna berättar att biblioteken behöver gå unga till mötes för att hitta en egen plats åt dem, åtskild från barnavdelningen och med en mer avslappnad inställning till regler än vuxenavdelningen, bland annat kring medhavd mat och dryck. Inte minst för unga som lever i fattigdom kan det vara betydelsefullt att få ta med sig något att äta. Tonåringarna betonade aktiviteter framför den fysiska miljön, medan bibliotekarierna betonade tvärtom. Forskarna Bernier med flera (2014) genomförde en surveyundersökning på 762 utvalda bibliotek i USA, med svar från 257 folkbiblio tekarier. Syftet var att utforska unga vuxnas delaktighet i att utforma och genomdriva bättre miljöer för dem. Forskarna fann att en liten andel av biblioteken (11 procent) involverade de unga själva. Givet den låga svarsfrekvensen är det troligt att andelen är ännu lägre. Forskarna utgick från ett frågebatteri kring utformningen av miljöer i vad de kallade Youth Participation Index (YPI). Miljöerna som hade utformats tillsammans med unga karakteriserades i fallande ordning av: 1. uppkopplings- och laddningsmöjlighet för egna teknikprylar 2. miljövänliga inslag 3. möjlighet ta med och äta mat på biblioteket 4. ökat deltagande av unga 5. mindre strikta regler 6. en bibliotekarie med särskilda kompetens för unga vuxna. De bibliotek som skattade högt på YPI kunde även rapportera att de hade förbättrat sin service mot målgruppen. De negativa konsekvenserna var mycket små och alla rörde frågan om att avskärma 48