Att främja läsning för unga 1
Genom att vända perspektivet på unga och unga vux
na i områden med socioekonomiska utmaningar – från ett passivt bristperspektiv till ett aktivt deltagandeperspektiv – kan läsningen ge unga bland annat ökad självkänsla. Det är viktigt för att unga ska kunna uttrycka sig och sin individualitet, och samtidigt känna sig sammankopplade med världen i vilken vi alla lever. Det här avsnittet belyser några centrala teman och resultat, samt pekar ut några områden där det behövs ytterligare kunskap. Inre läsmotivation räcker inte Inom gruppen unga i områden med socioekonomiska utmaningar, finns en lägre andel personer som drivs av inre motivation att läsa. Argumenten för läsningens effekter för ökad självinsikt, kreativitet och fantasi, utgår vanligen från dem som redan är aktiva läsare. Men unga som inte ännu ser sig som läsare behöver mer stöd för att förstå vilken konkret och praktisk betydelse läsningen kan ge dem över tid. Framtida möjligheter till läsfrämjande metoder för gruppen unga och unga vuxna i områden med socioekonomiska utmaningar, behöver i högre utsträckning än tidigare ta till vara på ungas yttre motivation. Det behövs en tydlig målbild, konkreta krav, attraktiva belöningar samt större erkänsla för deras arbete och framgångar. Aktiviteter som ger ekonomisk ersättning kan vara berättigade för att unga ska bli mer självförsörjande, och särskilt i kombination med till exempel bokgåvor. De unga som inte motiveras av inre faktorer, behöver få tydligare förklaringar till varför det är viktigt med läsning, och vilken verklig nytta läsningen kan ge dem i livet. Därutöver kan framtida metoder utveckla en interaktiv motivation bland unga, genom att skapa sociala aktiviteter kring läsning och litteratur. Aktiviteter som i sig väcker intresse, glädje och en känsla av mening. Genom läsecirklar, shared reading, eller workshoppar för berättande, språkutveckling och digital kompetens, kan hela grupper av unga uppleva ett lyft. Socialt läsande, socialt lärande och praktikgemenskaper, utgör grunderna för att utveckla läsning i 59