Att främja läsning för unga 1
Förord Att stärka kunskap och bidra till genomför
ande av läsfrämjande insatser bland de barn och unga som mest behöver det är en central del i det läsfrämjande arbetet. Kulturrådet arbetar för att alla barn och unga ska få tillgång till likvärdiga läsfrämjande insatser. I den kartläggning om nuläge för barns och ungas läsning som Kulturrådet tog fram med stöd av Läsrådet 2023 visar resultaten att inte alla barn och unga får tillgång till de läsfrämjande insatser de behöver. Den här kunskapsöversikten är ett viktigt kunskapsbidrag inom området läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar, ett kunskapsfält som berör många olika infallsvinklar och där mer kunskap behövs. Kulturrådet har anlitat Södertörns högskola för att ta fram den här kunskapsöversikten med nationella och internationella forskningsresultat inom området. Den belyser angelägna frågor som alla riktar ljuset mot den komplexitet som finns i arbetet med läsfrämjande för och med unga. Översikten belyser bland annat: • förutsättningar för unga i områden med socioekonomiska utmaningar och hur det kan påverka ungas läsutveckling, • ungas läsmotivation i form av attityder, intressen och egna målsättningar i relation till läsning, • folkbibliotekens roll för läsfrämjande insatser för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Kunskapsöversikten är framtagen av Södertörns högskola genom Pamela Schultz Nybacka, docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Södertörns högskola och Nikolina Nordin, doktorand i biblioteks- och informationsvetenskap vid Uppsala universitet och Södertörns högskola. Författarna svarar självständigt för innehållet och de slutsatser som dras. Kajsa Ravin Generaldirektör på Kulturrådet och ordförande i Läsrådet 3