Att främja läsning för unga 1
Life Information Seeking (ELIS) och omfattar 27 u
nga medlemmar i Free Library of Philadelphia Teen Leadership Programme, i åldern till 14–17, och är relevant för att identifiera ämnesområden som svarar mot ungdomarnas intressen och behov av information. Studien kretsar kring sju teoretiska områden som relaterar till ungas identitet och utveckling, och som tar sig empiriska uttryck i form av olika informationsbehov. Områdena är: 1. Det sociala jaget – relationer (vänskap och romantiska relationer), sociala aktiviteter, populärkultur och mode, sociala och legala normer 2. Det känslomässiga jaget – familjerelationer, känslomässig trygghet, religiös praktik 3. Det reflekterande jaget – självbild, filosofiska spörsmål, kulturarv och kulturell identitet, medborgerlig plikt, högskolestudier, karriär och självförverkligande 4. Det fysiska jaget – vardagsrutiner, fysisk trygghet, varor och tjänster, personliga finanser, hälsa, jobbansvar 5. Det skapande jaget – kreativa uttryck och kreativ konsumtion 6. Det kognitiva jaget – utbildning, lärandekultur (school culture), aktuella samhällsfrågor 7. Det sexuella jaget – sexuell trygghet och sexuell identitet Alla dessa informationsbehov skulle kunna utforskas närmare på bibliotek och bilda grund för läsintresse. Målgruppen föredrog dock vänner och familj som primära källor, vilket enligt tidigare studier även gäller för de flesta människor, oavsett socioekonomisk status och ålder. I Sandins (2021) avhandling om ungas identitet och användning av sociala medier, kan man urskilja tre strategier för hur de unga i studien framställer sig själva: idealsjälvet, det nedtonade jaget och det opolerade jaget. Med den digitala utvecklingen har sociala medier intagit en viktig plats i ungas liv. Det är ofta där de umgås med sina jämnåriga, följer sina förebilder och möter omvärlden. Den sociala litteraciteten Det finns en alltjämt växande forskning om social läsning och om litteracitet. Forskningen kring litteracitet hade länge ett individinriktat, autonomt och kognitivt fokus på läskunnighet och skrivförmåga, 37