Att främja läsning för unga 1
Innehåll Sammanfattning .........................
............................................................................................8 Inledande ord........................................................................................................................12 Syfte och frågeställning ..............................................................................................15 Urval och avgränsningar .............................................................................................15 Områden med socio ekonomiska utmaningar ............................................................16 Begreppsdiskussion ...................................................................................................17 Frågan om mätning och insatser .............................................................................18 Vikten av ett ungdomsperspektiv ............................................................................19 Identitet ............................................................................................................................21 Språkförmåga och språklig status ..........................................................................22 Metoder för uppföljning av kulturens sociala effekter .......................................25 Att läsa ....................................................................................................................................28 Ungas läsutveckling ....................................................................................................30 Läsmotivationens centrala roll och begränsningar ............................................31 Ungas läskultur ..............................................................................................................36 Den sociala litteraciteten ............................................................................................37 Deltagande kring läsning ...........................................................................................41 Folkbibliotekens roll ............................................................................................................44 Social inkludering av unga ........................................................................................46 Ungas deltagande på bibliotek ................................................................................47 Metoder och modeller för ungas delaktighet ......................................................52 Avslutande ord .....................................................................................................................58 Inre läsmotivation räcker inte ....................................................................................59 Bibliotekspersonalens möjligheter ..........................................................................60 Betydelsen av ett deltagande perspektiv .............................................................61 Mer kunskap behövs ...................................................................................................63 Avslutningsvis ................................................................................................................63 Referens lista .........................................................................................................................66 7