Att främja läsning för unga 1
Bakom en variant av den platsbaserade utvecklings
modellen står organisationen Renaisi, som bland annat har utvärderat läsprojektet Reading Friends. Modellen gestaltas i form av en tredimensionell kub, vilket påminner om demokratikuben.4 Modellen gestaltar platsbaserad utveckling i en process på upp till nio års sikt. Modellen bygger på att man först skapar sig en bild av lokalsamhället i sin kontext. Till exempel utifrån dess historia, existerande relationer och partnerskap, samt utifrån lokala resurser, viktiga frågor och underliggande orsaker. Arbetet omfattar därefter fyra steg: 1 År 0–1 upprättar man en förståelse för områdets situation och resurser genom att granska demografiska data och annan statistik, samt genom att involvera invånarna i samtal kring områdets viktigaste frågor och behov. 2 År 1–3 kartlägger man av hur effektivt de lokala systemen fungerar mellan aktörer och intressenter (till exempel mellan biblioteken och skola, förskola, SFI, bildningsförbund och idrottsföreningar). 3 År 3–5 utvecklar man platsen genom att förbättra den lokala infrastrukturen, öka invånarnas lokala engagemang och åstadkomma förändring i hur området upplevs. 4 År 5–9 utvecklar man systemen genom att: a, förändra de mentala tankesätten och gemensamma narrativen b, skapa och följ upp ihållande förändringar i den lokala gemenskapen, samt konkreta positiva effekter i invånarnas liv. När the National Literacy Trust (2020) såg över sin modell för plats-baserad utveckling, på basis av forskning och egna erfarenheter, mynnade arbetet ut i åtta principer. I stort går de ut på att: • etablera en gemensam vision • dela och använda gemensamma data • införa tydliga rollfördelningar • föra löpande kommunikation • involvera invånarna i varje steg av utvecklingen.5 4. Demokratikuben beskrivs närmare i avsnittet, Metoder och modeller för ungas delaktighet, sidan 54 i denna rapport. 5. För mer kunskap om National Literacy Trust och deras platsbaserade modell, se även Kulturrådet, 2024. 27