Att främja läsning för unga 1
Ungas läsutveckling Forskningen om läsutveckling
bygger på att läsningen har olika slags innebörd i skilda åldrar och utvecklas i takt med individens psykologiska mognad. Ungas läsning utgörs enligt Svensson (1989) av två steg. Äventyrsberättelsens ålder sträcker sig från 12 till 15 år, med social identitet, tuffhet och gängbildning i förgrunden. Därefter följer mognadsåren eller läsutvecklingens litterärt- estetiska skede från 14 till 17 år, där intresse för yttervärlden ersätts eller kompletteras med den inre världen och värdefrågor. Läsutvecklingens olika faser är dock inte naturgivna, betonar Svensson (1989), utan kan lika gärna tyda på miljöfaktorer. Det vill säga att socialiseringen av ungas läsning vanligen är strukturerad på ett visst sätt. Appleyards (1991) inflytelserika teori om läsutvecklingen bygger på läsarens uppsättning av responser, attityder och intentioner med koppling till motivation. Den unga läsaren antar här olika slags roller. • Tänkaren, som söker livets mening, värderingar och sanna förebilder (tonåring) • Uttolkaren, som lär sig analysera och tolka litteraturen i sin kontext (ung vuxen, studerande) • Pragmatikern, som medvetet använder litteratur för sina olika syften (vuxen) Appleyard poängterar att rollerna inte fångar in varken individuella skillnader i uppväxt, personlighet, intelligens och smak, eller socio-ekonomiska faktorer. De drag som ändå utmärker unga som läsare är: • involvering med boken och identifikation med karaktären • berättelser som får dem att fundera och tänka • berättelsens realism. Unga rättfärdigar sin läsning genom att litteraturen har bäring på det som är verkligt och sant. Skälet är att ungdomar lever bland konkurrerande sanningsanspråk, särskilt på områden och ämnen som är förknippade med känslomässiga svårigheter. Ungdomar lär sig att livet innebär både upp- och nedgångar och litteraturen hjälper dem att koppla detta till deras egna liv (Appleyard 1991). 30