Att främja läsning för unga 1
författarna ekonomisk kompensation som en av de m
er omstridda frågorna inom forskningsfältet (Cullen och Walsh 2020 s. 382). Sandin (2021) använder i sin avhandling deltagande forskningsmetoder med unga, och resonerar kring att vuxna ofta antar att barn och unga ska ställa upp utan kompensation (Sandin 2021 s. 109). I Sandins studie fick de unga medforskarna biocheckar som tack för sin medverkan, och erbjöds busskort om de hade svårt att ta sig till forskningstillfällena på annat sätt. Andra sätt att belöna medforskarna för deras deltagande nämns också, som till exempel att göra sociala aktiviteter tillsammans. Även om det inte råder konsensus kring frågan om ekonomisk kompensation till unga deltagare inom forskningen, innebär projekt med unga alltid att de vuxna som förfogar över resurserna behöver ta ställning till omfördelning eller särskild budgetering. Utanför forskningens värld, finns det exempel på satsningar inom svenska kommuner, där en grupp unga får bestämma över hur en summa pengar ska användas till projekt i lokalsamhället. Det finns även exempel där unga enskilt eller i grupp, får söka pengar för att genomföra ett kulturevenemang (se Göteborgs Stad 2023; Järfälla Kommun 2023). Etablerade satsningar inom bibliotekssektorn, som sommarjobbande läsambassadörer (Sjunnesson och Westerberg 2023), utgår från att unga har en avlönad och tidsbegränsad tjänst. Där blir utmaningen snarare hur man kan formulera ungas delaktighet och inflytande i uppdraget. Rekommendationen i YALSA-rapporten (Braun med flera 2014) för bibliotekens policyer för arbetet med unga, är att erbjuda flexibla och sammankopplade tjänster för och med tonåringar. Både individer och grupper, oavsett var tonåringar befinner sig. Med andra ord inte bara för de självselekterade unga som redan uppsöker biblioteken. För att policyerna ska kunna anpassas till förändringar i både de formella och informella lärmiljöerna, bör de vara enkla att uppdatera. Unga ska involveras på flera och konstruktiva sätt i lärmiljöerna – för att skapa, sammankoppla och samarbeta. I en digital miljö är samarbete och lärande normen och inte ett undantag (Braun med flera 2014 s. 17). 57