Att främja läsning för unga 1
Syfte och frågeställning Syftet med rapporten är
att utifrån från svensk och internationell forskning överblicka läsfrämjandets förutsättningar och former bland unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Ungas deltagande och delaktighet utgör ett särskilt kunskapsintresse. Den övergripande frågeställningen i kunskapsöversikten är: Vilka förutsättningar är betydelsefulla för ett gynnsamt läsfrämjande arbete med unga i områden med socio ekonomiska utmaningar? Urval och avgränsningar Rapporten utgår i huvudsak från forskning inom, eller med relevans för ämnet biblioteks- och informationsvetenskap. Litteratursökningen utgick i huvudsak från databasen Library and Information Science Abstracts (LISA) (proquest.com/lisa) på temat läsfrämjande. Artiklar som rörde unga och unga vuxna granskades närmare. Därefter valdes artiklar som direkt berörde förhållandena i områden med socioekonomiska utmaningar. Sökningen kompletterades med ett snöbollsurval, där en artikel ledde vidare till en annan via citeringar. Fokus i denna kunskapsöversikt har lagts på publicerad och peer review-granskad forskning. Studenter på Bibliotekarieprogrammet vid Södertörns högskola har bidragit med några artiklar som de sökt fram inom ramen för sin ordinarie utbildning. Studentuppsatser ingår inte i underlaget, främst av tidsskäl. Studier som renodlat rör pedagogik och ungas läsning i skola och undervisning, ingår inte heller, såvida de inte har en direkt relevans för kunskapsområdet. Alla översättningar till svenska är författarnas egna, om inget annat anges. 15