Att främja läsning för unga 1
yttra sig. Dock kvarstår makten hos vuxenvärlden,
som håller de unga informerade om hur deras input används och förvaltas i beslutsprocessen. 6. På sjätte steget har vuxenvärlden initiativkraften till aktiviteten, samtidigt som besluten tas tillsammans med de unga. 7. På sjunde steget tar unga egna initiativ och styr över beslut och genomförande med vuxna i rollen som stödjare vid behov. 9. På åttonde steget tar unga initiativet, samtidigt som genomförandet sker tillsammans med vuxna, vars erfarenheter tas till vara när de unga får större makt. Det råder enligt SKR viss oenighet bland modellens användare, kring om det sjunde eller det åttonde steget utgör den högsta graden av delaktighet. Valet beror på om målet är att unga ska agera självständigt, eller om det är att skapa en konstruktiv samverkan mellan unga och vuxenvärlden. Båda målen är värdefulla, och valet mellan dem kan därför skapa spännande diskussioner om olika värderingar och målsättningar. Harts modell omfattar emellertid inget om hur unga rekryteras till delaktighet och inflytande. Modellen Demokratikuben som är skapad av Archon Fung 2006, nämns också av SKR (2023). Modellen innehåller rekrytering som en egen dimension, jämte kommunikation och grad av inflytande. Rekryteringen handlar om vem som har möjlighet att delta och i vilken roll. Deltagandet spänner från expertförvaltningen med specialistkompetens, till den breda offentliga sfären, det vill säga att alla som vill får delta (SKR 2023). Modellen tar inte upp hur man kan säkerställa representation av olika grupper, som till exempel unga. Deltagande forskningsmetoder Delaktighetsarbete med unga tar sin utgångspunkt i att unga är kompetenta och kan bidra med kunskap, i synnerhet inom frågor som berör dem. Detta antagande utgör även grunden i deltagande forskningsmetoder med barn och unga inom samhällsvetenskaplig och socialvetenskaplig forskning. Deltagande forskningsmetoder utgörs av perspektiv som handlar om att utmana maktrelationer i forskning, där forskaren befinner sig i en maktposition gentemot den eller de som man forskar ”på”. På senare år har perspektiv som youth participatory action research (YPAR) vuxit fram, där specifikt 54