Att främja läsning för unga 1
läsmotivation kan jämföras med att undvika uppgif
ter i till exempel skolan, så kallad task avoidance och är förknippat med negativa attityder och motvilja till böcker och bokläsning. Guthrie med flera konstruerade en fyrfältsmodell med utgångspunkt i de två dimensionerna inre läsmotivation och undvikande läsmotivation. Figur 1. Fyrfältsmodell av inre motivation och undvikande Entusiastisk Ambivalent Inre motivation/ undvikande Apatisk Avvisande Källa: Guthrie med flera, 2009. Varje fält har fått en beteckning, här översatt som: 1. entusiastisk läsare (avid) – hög inre motivation, lågt undvikande 2. ambivalent läsare – hög inre motivation till kommunikation och läsning av annan slags media, samt högt undvikande av litteratur och bokläsning 3. apatisk läsare (apathetic) – låg inre motivation, lågt undvikande 4. avvisande läsare (averse) – låg inre motivation, högt undvikande (funktionellt läskunnig, men med svag läsförmåga). I den empiriska undersökningen av den etniska minoriteten svarta amerikanska barn, i jämförelse med vita, fanns entusiastiska läsare i båda grupperna. Men andelen entusiastiska vita var störst, medan de andra lästyperna var större bland svarta läsare. Av dessa ansågs gruppen av apatiska läsare kunna lockas att läsa med hjälp av starka 35