Att främja läsning för unga 1
och simhallar och stränder. Det finns visst stöd
i forskningen att intervention som metod för ökat deltagande kan ge goda resultat i fråga om läsattityder och läsvanor. Intervention kan till exempel innebära en så kallad ”bokattack” i ett oväntat sammanhang, ett studiebesök på ett bibliotek, eller annan aktivitet som gjuts in i ett relevant sammanhang. En förutsättning för att unga och unga vuxna med begränsade socioekonomiska resurser, ska såväl tillägna sig läsförmåga som utveckla sin läsning över tid, är emellertid att se bortom den tryckta boken. En gemensam faktor i forskningen är att läsmotivationen och läsmaterialen skiljer sig åt bland unga som inte självmant ägnar sig åt läsning. Målgruppen behöver läsmaterial i olika slags medier och format. Ett vidgat textbegrepp, det vill säga en utvidgad betydelse av vad som kan räknas som text att läsa, innebär samtidigt att omtolka ungas litteraciteter i fråga om läs- och informationspraktiker. Överhuvudtaget kan flerspråkighet behöva lyftas fram – inte som en begränsning hos unga och unga vuxna, utan som en resurs. Betydelsen av ett deltagande perspektiv All offentlig förvaltning bär ett ansvar för medborgarnas delaktighet, och inte minst för unga. Det kan vara värdefullt för biblioteken att låta sig inspireras av deltagande forskning i dess olika varianter, där unga från områden med socioekonomiska utmaningar intar rollen som medforskare. På så vis behöver folkbibliotekarierna inte ha färdiga svar på förhand, utan kan öppet utforska såväl problemställningar som lösningar och aktiviteter tillsammans med de unga. Läsfrämjandearbetet kan inledas med relationsbyggande, för att därefter riktas in mot de lokala förutsättningarna och behoven, vilka kan skifta över tid. På vissa håll arbetar myndigheter och annan offentlig verksamhet till exempel med ungdomsråd. Ansatsen kring deltagande skulle också kunna prägla arbetet kring ungas flerspråkighet. Bibliotekspersonalen behöver alltså inte själv kunna tala allas olika språk för att kunna utforska betydelsen av språkförmåga, läsning och berättande, tillsammans med de unga. Här kan det utvecklas en ömsesidighet och gemenskap, där var och en bidrar till läsandet och lärandet efter förmåga. Ett förslag som forskningen ger biblioteken är att anställa unga för arbete på barn- och ungdomsavdelningarna. Förslaget passar väl in på frågor om unga som läsande förebilder. Relationen mellan unga och biblio61