Att främja läsning för unga 1
Pilerot, O och Hultgren, F. (2016). Folkbibliotek
ens arbete för och med nyanlända: om förändring, svårigheter och inspirerande utmaningar: Delrapport. Borås: Sektionen för Biblioteks- och informationsvetenskap. Pilerot, O. och Lindberg, J. (2018). Sen går jag hem när det stänger. En studie av nyanländas biblioteksanvändning. Uppsala: Regionbibliotek Uppsala. Priestner, A. och Borg, M. (red.) (2016). User experience in libraries: applying ethnography and human-centred design. Abingdon, Oxon: Routledge. Regeringens skrivelse. 2020/21:95. Barns och ungas läsning. Regeringens skrivelse. 2020/21:105. Ungdomspolitisk skrivelse. Sandel, M. (2014). Vad som inte kan köpas för pengar. Marknadens moraliska gränser. (Svensk översättning av Henrik Gundenäs), Göteborg: Daidalos. Sandin, A.S. (2021). Var(a) snäll och gilla: medforskning med unga om identitet och sociala medier. Diss. Borås: Högskolan i Borås, 2021. Borås. Schultz Nybacka, P. (2005). Människans väg till boken – en studie om böcker och läsande efter bokmomssänkningen. Slutrapport till bokpriskommissionen och projektet Bookonomy. Stockholm: Stockholms universitet. Schultz Nybacka, P. (2011). Bookonomy. The Consumption Practice and Value of Book Reading. Stockholm: Stockholm University. Schultz Nybacka, P. (2017). Samhälle och litteratur på regional nivå. Uppsala: Region Uppsala. Schultz Nybacka, P. (2022). Arbete och fritid pågår. Om gårdagens och morgondagens arbetsplatsbibliotek. Uppsala: Region Uppsala SFS 2018:1197. Lag om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Svensson, C. (1989). Barns och ungdomars läsning. Problemöversikt och förslag till forskning. Linköping: Tema Kommunikation. 72