Att främja läsning för unga 1
Unga växer upp i samspel med sin uppväxtmiljö som
utgörs av familj, vänner och skola, samhällsförhållanden, inkomster och socialt arv. Var sjunde person i Sverige bor i ett område med socioekonomiska utmaningar. Det motsvarar 1,4 miljoner personer, eller 13 procent av befolkningen (Boverket 2021). Områden med socioekonomiska utmaningar uppstår till följd av utbredd och ihållande segregation. Segregationen innebär enligt Boverket att människor som lever och verkar under olika villkor bor geografiskt åtskilda från varandra. Jämfört med andra områden är utbildnings- och inkomstnivåerna i områden med socioekonomiska utmaningar lägre, och andelen hyresrätter samt andelen utrikes födda invånare högre. Utvecklingen till ett segregerat samhälle omfattar många dimensioner, men bottnar i två faktorer. Den ena faktorn är ett ökande inkomstgap mellan höginkomst- och låginkomsttagare. Den andra faktorn är en alltmer etniskt och språkligt heterogen befolkning, som emellertid koncentreras i mer eller mindre homogena områden. När dessa två faktorer kombineras handlar det om en dubbel segregation, som är både inkomstmässig och etnisk (Bergnehr och Enell 2018). En tredje faktor utifrån ett biblioteksoch informationsvetenskapligt perspektiv, är ojämlik tillgång till digitala teknologier i samhället, vilket tillsammans med ökande ekonomiska klyftor och etnisk diversifiering, resulterar i sociala klyftor (Igarashi med flera 2023). Begreppsdiskussion Internationell forskning använder ibland begreppet socioekonomiska resurser (SER) för människors pengar, utbildning och sociala resurser. Ett annat begrepp som används för att beskriva sociala klyftor är socioekonomisk status (SES). Statusen existerar i olika grader, från låg till hög, som bestämmer en persons tillgång till resurser och de fördelar som resurserna ger i form av social ställning, privilegier och prestige (Pace med flera 2017 s. 287). Grupper eller områden med socioekonomiska utmaningar kallas ibland för disadvantaged, vilket ungefär kan motsvaras av ”missgynnade”. Andra uttryck är area of deprivation (områden som är berö17