Att främja läsning för unga 1
för att utforska hur sociala medier används för a
tt uttrycka identitet. De unga medforskarna fick i hög grad ägna sig åt självreflektion och självdefinition, och ansåg det värdefullt att lyfta fram sina identiteter som första och andra generationens invandrare. I en enkätstudie i Sverige svarade 1 619 unga i åldern 17–18 på frågor om hur de betecknar sig själva i olika sammanhang – i skolan, i grannskapet och utanför Sverige. Internet och sociala medier tycks inte ha ingått. Den vanligaste identiteten var etnisk eller nationell, som till exempel samisk, somalisk, bosnier eller svensk. Näst vanligast var så kallad bindestrecks-identitet, som till exempel svensk-iranier med flera. Sist kom religiös tillhörighet, som till exempel kristen, muslim eller judisk. Resultaten bekräftar motsvarande internationella studier, men med den skillnaden att bindestrecks-identiteten i Sverige är lägre än utomlands (Behtoui 2022). Språkförmåga och språklig status En viktig faktor för såväl identitet som läsning handlar om språklig förmåga. Kraven på ungas språkliga kompetens, kommunikation och läsförmåga har ökat i takt med att kunskapssamhället och digitaliseringen har vuxit fram (Hwuang med flera 2018). Socioekonomiska villkor avgör på olika vägar språkförmågans många dimensioner, vilka är: • den förspråkliga förmågan bland småbarn • ordförråd • grammatik • fonologi • narrativ färdighet • litteracitet (Pace med flera 2017). En fyraåring som växer upp i fattigdom har hört 30 miljoner färre ord än sina bättre bemedlade kamrater (Hart och Risley 1995 i Pace med flera 2017). Barn och unga i låginkomstfamiljer har enligt en samlad internationell forskning, lägre språkförmåga än andra barn. I en enkätstudie bland familjer i Chile, har forskare observerat att barn och unga som växer upp i fattigdom och med lågutbildade mödrar, utvecklar en begränsad språkförmåga och litteracitet (Mendive med flera 2016). Samma forskare föreslår därför att utöka biblioteken i områden med låg socioekonomisk status för att förse 22