Att främja läsning för unga 1
nationellt sett finns det en medvetenhet om att r
epresentation eller bristen på representation i litteraturen, kan såväl stödja som hindra läsmotivationen i unga år. I en återkommande kvantitativ studie av Cooperative Children’s Book Center School of Education, vid University of Wisconsin–Madison år 2020, konstaterade forskarna att bokutgivningen för barn och unga under 2019, till 71 procent eller närmare tre fjärdedelar, i huvudsak handlade om vita barn eller om talande björnar, lastbilar, monster, potatisar och liknande. Diagram 1. Representation av huvudkaraktärer i amerikansk litteratur för barn och unga 2019, i procent 10 20 30 40 50 0 41,8 29,2 11,9 8,7 5,3 1,0 0,05 9,2 3,1 3,4 Källa: Cooperative Children’s Book Center, 2020. School of Education vid University of Wisconsin–Madison. Faktum är att djur, grönsaker, monster och utomjordingar har tillsammans större synlighet i barn och ungas litteratur än karaktärer som är svarta, bruna, urinvånare eller har synlig funktionsnedsättning. Forskarna Cunningham med flera (2021) har uppmärksammat tendensen att djur i hög grad används som karaktärer, och inte minst för att på didaktiskt vis belysa relationer mellan olika sociokulturella och etniska grupper i samhället. Detta gör etableringen av den vita majoritetsnormen i litteraturen mer subtil, men likväl paradoxal. Texternas budskap må vara att karaktärernas bakgrund inte spelar någon roll, men bilder och annat visuellt material visar vanligen på det motsatta (Cunningham med flera 2021). 42 Afrikansk Ursprungsbefolkning Latinamerikansk Asiatisk Stillahavs Brun hud Vit hud HBTQI+ Funktionsnedsättning Djur/övrig