Att främja läsning för unga 1
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att en pe
rson kan ha en positiv läsattityd utan att för den skull odla sitt läsintresse eller ha en direkt läsmotivation (Andersson 2015). En metastudie av forskningen kring läsmotivation, konstaterar dock att begreppen ofta är vaga och inte särskiljs tydligt från varandra. Bland annat sammanblandas ofta läsmotivation, läsattityd och läsintresse med varandra. Men läsmotivationen är snarare det sammanvägda resultatet av attityder, intressen och egna målsättningar med läsningen (Conradi med flera 2014). Psykologer och pedagoger delar vanligen in motivation i två olika drivkrafter: inre och yttre motivation. Inre läsmotivation Med inre läsmotivation menas den inneboende drivkraften att läsa, till exempel för att uppnå personliga målsättningar eller tillfredställelse, vanligen för lust eller nöjes skull (pleasure) (Conradi med flera 2014 s. 154). Inre läsmotivation innebär också att läsningen blir njutbar i sig självt – den alstrar drivkraften och energin att läsa vidare. Inre läsmotivationen kan enkelt uttryckas i termer av läslust. De personer som upplever inre läsmotivation eller läslust är ofta de som bildar sig en läsaridentitet, det vill säga ”självmant införlivar läsningen i sina liv” (Schultz Nybacka 2005; Andersson 2015). En person med läsaridentitet kallas ofta för en engagerad läsare i den internationella forskningen. Sådana personer utvecklar vanligen en större repertoar av läspraktiker (Schultz Nybacka 2011). Läsfrämjande arbete lägger vanligen stor vikt vid utvecklingen av inre läsmotivation. På detta sätt antas individen kunna bli mer självgående i sin läsning. Yttre läsmotivation Yttre motivation är att motiveras av externa faktorer som att undvika bestraffning, eller på mer konstruktiva sätt av erkännande eller belöning. Vanliga former av yttre läsmotivation är allehanda läs tävlingar, läsutmaningar och erbjudanden. Till exempel att under sommartid ge varje barn som läst ett visst antal timmar en glasskula. I grunden handlar yttre motivation om att erbjuda olika slags incitament. Dessa fungerar i huvudsak bäst om aktiviteterna länkas till läsning och litteracitet på relevanta sätt (Gambrell och Marinak 1997 i Clark och Rumbold 2006). 32