Att främja läsning för unga 1
andet och utvärderingen av bibliotekets tjänster
och program (Braun med flera 2014 s. 16). Ungas deltagande på bibliotek Hur uppger unga själva att de tar del av biblioteken? Agosto (2007) utformade en enkät för 163 tonåringar på folkbibliotek i två olika områden: ett medelklassområde och ett område med större mångfald och lägre inkomstnivåer. Biblioteket uppfyllde tre huvudsakliga funktioner för de unga, som: 1. ingång till information utifrån allmänna, personliga och skolmässiga behov 2. rum för social interaktion eller underhållning, genom både arrangerade och spontana evenemang, samt samspel med andra unga liksom med bibliotekarierna 3. välgörande fysisk plats för tillflykt, för att stödja den lokala samhällsgemenskapen, för personlig utveckling och bildning, för att söka ekonomiskt stöd, för att kunna jobba och tjäna extra pengar. Ovanstående var särskilt viktigt för unga med små resurser. Biblioteken kan på ett mångsidigt sätt arbeta konkret med att förbättra dessa olika funktioner för att locka unga. Bland annat rekommenderar Agosto att deltidsanställa tonåringar på barn- och ungdomsavdelningarna. Delaktighet för en bättre biblioteksmiljö för unga Forskningsstudier kring bibliotekens involvering av unga har belyst olika exempel på hur biblioteksrummet kan utformas på ett bättre sätt för att passa ungas skilda behov av bland annat socialt umgänge, studier, digital teknik och avkoppling. I syfte att uppmärksamma goda biblioteksmiljöer för unga, engagerade Agosto med flera (2017) både bibliotekarier och tonåringar att skapa videofilmer om sina respektive miljöer för målgruppen. Video anses ofta vara en metod som är särskilt lämplig för ungas delaktighet. I och med att forskarna själva inte var på plats så blev den deltagande aspekten inte så stark som den kunde ha varit. Resultatet visade i fallande ordning vad som ansågs viktigt för de unga: 47