Att främja läsning för unga 1
ljud. Undersökningen gav inga svar på hur bibliot
eken i fråga hade gått till väga för att uppnå hög involvering av unga. Verksamhet för minskande klyftor För att motverka ekonomisk ojämlikhet höll Deichman-biblioteken i Oslo framför allt skapande workshoppar för barn och unga, eftersom de sannolikt drabbas hårt av en låg inkomstnivå. På biblioteket fick de skapa tillsammans med experter inom teckning, dans, disc jockey-spelning (DJ) eller musikproduktion. Det särskilda ungdomsbiblioteket arrangerade kulturaktiviteter som filmvisning, musik och andra framträdanden. Forskarna observerade att biblioteksverksamheten anpassades till de ekonomiska förutsättningarna i lokalsamhället (Igarashi med flera 2023). Bland de få forskningsstudier som har gjorts om folkbibliotekens verksamhet och unga, ligger fokus på hur tonåringar använder teknologi på biblioteket, i utbildningssyfte, för sociala kontakter eller underhållning (Dalmer med flera 2022). Ett exempel är satsningen BiblioTech, som är ett fysiskt bibliotek med enbart digitala resurser, och som riktar sig till unga i urbana områden med stor mångfald. Här kan unga använda iMac-datorer, Wi-fi, skrivare, dataspelssystem, studieplatser, e-läsare som Nooks, Kindle Fires och laptops tillgängliga för hemlån. Utgångspunkten är att motverka den digitala klyftan mellan olika grupper i samhället. (Masten med flera 2019). En jämförande flerfallstudie av bibliotek för unga i Sverige och USA, utförd av de internationella forskarna Ornstein och Reid (2022), undersöker biblioteksverksamheten i respektive land utifrån åtta empiriska teman: 1. ungas ägarskap och känsla av tillhörighet 2. respekt 3. som välkomnande atmosfär 4. utjämning av ojämlikhet i samhället (främst genom att erbjuda en plats åt unga utan resurser som i huvudsak kommer från områden i ytterstaden) 5. följa tonåringarnas intressen 6. flexibilitet (och anpassningsbarhet) 7. personalens roll (som coach, facilitator och neutral vuxen) 8. personal och rekrytering (av breda kompetenser med betydelse för ungas skapande). 49