DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 tjänsteutveckling. Och med sp
råkteknologi och annan avancerad AI kan man inte bara analysera text och bild utan också skapa avancerade chatbottar och automatiskt generera förvånansvärt välskriven text liksom välfungerande bilder och och videoinslag. Allt till nästan ingen kostnad alls. Och detta är bara början. BUTIKEN SOM TEKNIKPLATTFORM För Netflix och Amazon är data och algoritmer hjärta och blodomlopp, det som får verksamheten att fungera. Men detsamma gäller allt fler branscher. Ett tydligt exempel är fordonsbranschen, där Tesla varit revolutionärer, inte främst för att de fått branschen att satsa på el, utan genom att de med ”FRAMTIDEN LIGGER I ATT BYGGA I LITEN SKALA, TESTA SNABBT OCH OCH SKALA UPP DET SOM FUNGERAR.” hjälp av integrerat och ständigt uppdaterat mjukvarusystem gjort bilen till en dator på hjul. De traditionella biltillverkarna kämpar nu med viss möda för att komma ikapp. Volkswagens styrelseordförande Herbert Dies konstaterade krasst att mjukvara kommer att stå för 90% av framtida innovationer i bilindustrin. 4 Om bilen har blivit en plattform på vilken mjukvarutjänster opererar, är det då inte rimligt att anta att även butiken kommer att utvecklas enligt samma princip? I så fall kommer inte framtidens butik att vara någon slutdestination utan ett projekt i ständig utveckling. Något som uppdateras med ständigt nya versioner av den mjukvara som är motorn i butiken. Enligt konsultföretaget McKinsey syns ett tydligt mönster där aktörer inom retail som har kapacitet att ändra sin affärsverksamhet för att fånga värdet i ny teknologi är mer framgångsrika än aktörer som inte gör det. 5 Och för att hela tiden fånga nya tekniska möjligheter krävs en ny syn på systemutveckling som innebär att man går från stora komplexa, integrerade och ”färdiga” system till en mer modulär och ständigt uppdaterad modell med mindre enheter som byggs samman till en fungerande helhet. När nya möjligheter öppnas upp kan nya moduler fogas in i helheten, eller föråldrade moduler bytas ut. Framtiden ligger i att bygga i liten skala, testa snabbt och och skala upp det som fungerar. VILL DU HA MIN DATA? – VAD FÅR JAG FÖR DET? De plattformsbolag som Meta, Amazon, Netflix och Spotify, bygger alla sin affär på kunddata. Samtidigt har lagstiftningen under senare år stramats åt och analysföretaget Gartner 6 räknar med att 65% av jordens befolkning inom några få år kommer bo i länder med en lagstiftning liknande EU:s GDPR-regler. Just tillgången till konsumentdata kommer under kommande decennierna att vara en helt central fråga. Intresset för att dela med sig av data varierar mellan olika länder och i Sverige har de flesta idag inget emot att dela med sig av sin persondata till sin dagligvarubutik, så länge de själva får ut något av det. Citaten nedan från intervjustudien som gjordes för rapporten illustrerar detta. Men det är viktigt för dagligvaruhandlare att ha i åtanke att konsumenters inställning kan förändras. 20
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD