DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MA TB UTIK 2032 ligvaruhandeln i stort, och k
onsumenter sätter allt större vikt vid pris när de handlar. Rapportens undersökning visar att 47% vill känna sig ”sparsamma” när de handlar dagligvaror. Data från långtidsstudier visar också på att både äldre och yngre, samt såväl män som kvinnor under de senaste åren har blivit mer prismedvetna i sina inköp. KUNDER DRÖMMER OM LUGNET I BUTIKEN ”Det lugna, avkopplande och rofyllda” är det mest önskvärda uttrycket hos framtidens butik, valt av hela 47%. Det finns stora möjligheter för butiker att förändra interiören för att ge besökare en lugnare upplevelse. Butiker kan bland annat arbeta med färgsättning, ljuddämpning, ljussättning och materialval. MATLAGNING ÄR ETT AV VÅRA STÖRSTA INTRESSEN När svenskarna spontant berättar om sina intressen hamnar matlagning på fjärde plats efter träning, familj och litteratur. Andelen konsumenter som säger att laga mat är ett ”stort” eller ”största intresse” har ökat signifikant, från 29% 1970 till 38% 2017. 1970 hade dessutom nästan bara kvinnor matlagning som intresse. Nu är skillnaden mellan kön liten. GENERATION Z: SPARSAMMA, ORDNINGSLÄNGTANDE ONLINEHANDLARE När de yngsta konsumenterna kontrasteras med äldre framgår det att den yngre generationen utmärker sig med sin positiva inställning till e-handel och självservice, samt sin längtan efter mer rutiner och sparsamhet. SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER Sveriges dagligvarukonsumenter kan delas in i fyra konsumentprofiler, som alla värdesätter olika saker hos sin dagligvarubutik. Vardagssmederna vill känna sig planerade och sparsamma, och söker lugn och trygghet när de gör inköp. Funktionalisterna vill handla på ett effektivt sätt. Livsnjutarna vill ha inspiration, upplevelser och spännande möten. Främjarna är djupt engagerade i hur deras konsumtionsval påverkar hållbarhet och hälsa och butiken är en förlängning av denna drivkraft. FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS BUTIK Rapportens insikter sammanfattas i en värdepyramid för dagligvarubutikens erbjudanden vars grundkomponenter illustreras i figuren nedan. BESJÄLAD PERSONLIGHET RELATION (”Hänga”) FUNDAMENTA (Grunden) FUNKTION (Måste) EMOTION (Lust) MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN Slutligen presenteras sex modellbutiker vilka är baserade på de fyra konsumentprofilerna, nya tekniska möjligheter samt de tio identifierade framgångsfaktorerna. Vardagssmeden, Funktionalisten, Livsnjutaren och Främjaren får varsin arketypisk framtidsbutik. Därutöver presenteras Modulbutiken, som byggs upp av moduler som levererar olika typer av kundupplevelser, samt slutligen Metaversebutiken, där kunderna handlar i en virtuell miljö. 7
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD