DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 det viktigaste för deras val
av butik är känslan och atmosfären i butiken • De är beredda att ta en omväg för att handla i en viss butik • De gärna vill ha en bra relation till sin dagligvarubutik och känna sig som en stamkund Demografiskt är dessa dagligvaruälskare lika befolkningen i stort – över generationer, geografi, köns- och utbildningsgränser. Det som förenar är framförallt deras passion för aktiviteten att handla dagligvaror i butik. Hur kan Framtidens butik bygga vidare på de värden som butiksälskarna knyter till sina butiker? 6. JAKTEN PÅ FLOW ”Värsta upplevelsen någon gång var [i dagligvarubutiken] inför jul. Stor butik som man inte hittar i och folk med stora vagnar överallt. Stressande.” (Kommentar från konsument i intervju) de skulle vilja designa den optimala butiken så är den ”effektiva, produktiva och funktionella” butiken den näst vanligaste beskrivningen. Som svar på frågan vad de största störmomenten är vid besök i dagligvarubutiken blir det höga poäng för att inte hitta önskade varor, att det är trångt, att butiken är stökig och rörig samt att bli tvungen att köa. Och hela 54% vill känna just ”effektivitet” när de handlar dagligvaror, vilket är mer än någon annan känsla undersökningen. En riktigt bra dagligvarubutik: • Är mycket välordnad och enkel att hitta i (69%) • Har ett stort och bra utbud av närproducerade varor (44%) • Har kunnig personal (43%) • Har en bemannad disk för kött, fisk och grönsaker (42%) • Slipper man trängas med massor av andra människor i (41%) • Slipper man köa i (40%) Hur kan Framtidens butik skapa flow för konsumenten på nya sätt? 7. LUGNET I BUTIKEN Människor vill känna sig effektiva, känna att de får saker gjorda och att de har flyt. Det gäller för de flesta aktiviteter, och definitivt vid dagligvaruinköp. Det värsta konsumenter vet är därför när butiken hindrar upplevelsen av effektivitet. När konsumenter får måla upp ”en riktigt bra butik” är det en butik som skapar känslan av flow, genom att vara välordnat och enkel att hitta i, utan trängsel och köer. Just ”välordnad och enkel att hitta i” utmärker sig som mycket önskvärt, sju av tio väljer det som kännetecken på en bra butik. Och när konsumenterna får tänka till kring hur Butiken ska alltså vara välordnad och ge en upplevelse av effektivitet och flow. Men det verkar inte vara en mekanistisk och industriell plats som konsumenterna längtar efter. När de får välja de uttryck som de skulle vilja se gestaltade i butiken hamnar effektivitet visserligen på andra plats, men i sällskap av mjukare värden som lugn och ro, hälsa, medmänsklighet och kreativitet. Kanske är det inte så konstigt. För många är köprundan inte bara något som ska klaras av på kortast möjliga tid, utan en stund för egentid, eftertanke och möjlighet till ny inspiration. Kanske handlar frustrationen över 47
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD