DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 senaste decennierna är det oc
kså i första hand till storstäderna som invandringen gått, och med den har mångfalden i preferenser och kulturella uttryck ökat. År 2000 var drygt 1 miljon svenskar första generationens invandrare. 20 år senare är motsvarande siffra drygt två miljoner, eller 20% av befolkningen. Det gör att Sverige idag har långt fler första generationens invandrare än invandrarlandet USA ”MÅNGFALDEN I PREFERENSER OCH KULTURELLA UTTRYCK ÖKAT” någonsin haft, i varje fall under de senaste 120 åren. Toppåret 1914 var 14,6% av amerikanerna första generationens invandrare. 7 Sammantaget leder denna ökning av mångfald i preferenser till att butiken själv eller i samspel med andra måste klara av att möta allt fler och alltmer varierande och specifika krav och förväntningar. Att mångfaldsökningen skulle avta under de närmaste åren är det inte mycket som talar för, snarare tvärtom. Därmed blir det allt viktigare för butiken att ligga nära lokalsamhällets förväntningar och behov och bygga djupa relationer till sin lokala marknad. Den enskilda butiken behöver kunna möta mångfald med variation, samtidigt som dagligvaruaktörerna som helhet behöver kunna hantera denna mångfald på ett effektivt sätt. Industrisamhällets effektiva massmarknadslösningar fungerar inte, de måste ersättas med lika effektiva lösningar som samtidigt är anpassade till såväl lokala marknader som individuella behov. Skräddarsytt och effektivt på samma gång, masskräddarytt. REFLEKTION: Invandringen är dock långtifrån den enda drivkraften bakom ökad mångfald och olikhet. Under de senaste decennierna har till exempel efterfrågan på specialkoster ökat kraftigt, från mat anpassad för intoleranser och allergier till dieter som utesluter vissa råvaror eller har en specifik balans mellan olika makronutrienter. På samma sätt har ett ökat matintresse och gourmetisering lett till att nästan varje produktkategori kan vara högintresse – från te, kaffe, olja och vinäger till grönsaker och välhängd biff. 22
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD