DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 FRAMTIDENS BUTIK ÄR EN ELASTI
SK AFFÄR Vi har nu diskuterat hållbarhetsfrågornas komplexitet, en förändrad demografi och ökad diversitet i efterfrågan, och inte minst hur ett nytt landskap med nya tekniska lösningar och affärskoncept växer fram, vilket innebär, såväl utmaningar som möjligheter. Trots detta talar det mesta för att butiken står stadigt i många år än, på grund av vanans makt, men också för att butikens fortsatt har många fördelar jämfört med alternativen. Trots det kan butiken inte avstå från att delta i de förändringar vi just nu bevittnar. Den måste både anpassa sig till och följa med kundgrupper och lokala förutsättningar, och ta till sig nya teknikbaserade lösningar. Dagligvarubutiken behöver bli mer elastisk, den måste svara upp mot nya förväntningar och förnya och förlänga sitt eget erbjudande utifrån samma logiker som den utmanas av. DET KAN EXEMPELVIS SKE GENOM ATT: • Ha obemannade satellitbutiker • Kreativt utveckla erbjudanden som svar på lokal efterfrågan och olika kundgruppers förväntningar • Skapa nya lösningar för måltidsservice eller andra vardagslösningar • Utveckla erbjudanden för automatisk påfyllning hos konsumenter • Förstärka sin gravitationskraft genom att bli en hubb, genom att samla många olika tjänster omkring butiken Kort sagt, framtidens lokala butik är elastisk och drar full fördel av möjligheterna i en ny tid genom att forma erbjudanden kring kunden och ”sträcka ut” affären och på så sätt täcka in nya och mer varierade behov. 36
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD