DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 9. BUTIKER MED SJÄL En stor a
ndel av svenskarna vill att butiken ska ha en själ, vara speciell, ha en personlighet och vara något unikt att relatera till. Kanske rent av en butik med en egen vilja och ambition att göra skillnad. Ser vi till exempel till vilka kvaliteter konsumenter associerar till när de får drömma fritt kring en helt ny butik så kommer ”det omtänksamma och medmänskliga” på fjärde plats av tretton alternativ och ”det ansvarstagande, ideella och medvetna” på sjätte plats. Som vi tidigare sett förväntar sig många att den lokala butiken inte bara ska leverera varor med mekanisk effektivitet utan också göra något för närmiljön, eller rent av påverka samhället i större skala. När konsumenterna får rangordna vad som är allra ”DET OMTÄNKSAMMA OCH MEDMÄNSKLIGA” viktigast när det kommer till den framtida butiken kommer på första plats av fjorton, ”är utformad för att minimera klimatpåverkan” och på andra ”drivs av människor som sätter en personlig prägel på verksamheten och i relationen till sina kunder”. Båda dessa handlar om själ, om vilja att påverka och interagera. En butik kan vara en aldrig så väl fungerande maskin när det gäller att leverera upplevelsen ”effektivitet”, men en mekanistisk butik får svårt att tilltala konsumenten på ett emotionellt plan. För att göra det krävs något mer. Då krävs en själ, en vilja, en identitet. Kanske är det butiksmedarbetarna som ”sätter personlig prägel” som är nyckeln. ICA Handlaren Viktor Rönn (ICA Brottbyhallen) har arbetat med att försöka ge sin specifika butik ett personligt uttryck och en stark identitet. Genom ett omfattande arbete i sociala medier visar de livet i butiken, hur personalen arbetar, och knyter an till kunderna med intresseväckande kampanjer. De vågar berätta om när saker gått lite snett – som när de trodde att paket för falafelmiddag skulle bli en hit, men det visade sig att ingen ville köpa det. Att bygga personlighet handlar inte om att vara perfekt, utan om att få fram ett autentiskt uttryck som känns äkta för både butiken och kunderna. Jakten på det äkta har pågått i minst ett par decennier och mycket lite talar för att trenden bryts i närtid. Redan för fyrtio år sedan skrev framtidsforskaren John Naisbitt i boken Megatrends att framtiden handlar om high tech och high touch, att ju mer högteknologiskt samhället blir, desto mer kommer vi efterfråga det personliga, det äkta, det unika och tillitsbaserade. ”Jag tror att det finns potential i att jobba med det personliga, och jag tror också att det finns potential i att jobba med det lokala – i det digitala.” (Sara Rosengren, professor i marknadsföring, Handelshögskolan) 50
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD