DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MA TB UTIK 2032 IV. SVERIGES 4 KONSUMENTPROFILER Visst finns det skillnader mellan olika konsumentgruppers butikspreferenser. Föreställ dig bara olikheterna mellan den som går till butiken för inspiration till nya rätter och kanske några trevliga samtal med personalen, och den som helst bara vill få inhandlingen av paradrätterna smidigt överstökad. Framtidens butik måste hänga med Föregående avsnitt målade upp en samlad bild av konsumenternas prioriteringar och livshållning och deras förhållande till dagligvaror och butiker. Men för framtidens butik är det viktigt att också förstå vilka variationer i behov och önskemål som finns och vad som utmärker olika konsumentgrupper. Ett sätt att fånga variationen i preferenser och behov är dra isär konsumenterna statistiskt utifrån några centrala frågeställningar. De två frågeställningar i konsumentundersökningen som skapar de tydligaste, mest distinkta och praktiskt användbara grupperna är frågorna som handlar om: • Vilka känslor konsumenterna eftersträvar när de handlar • Vad konsumenterna anser att en riktigt bra butik ska erbjuda. 32 Genom att analysera svaren på dessa frågor hittar vi fyra tydliga grupper, Livsnjutarna, Främjarna, Funktionalisterna och Vardagssmederna. Det visar sig att de här grupperna finns representerade i alla åldrar, landsändar och kön samt bland hög- och lågutbildade. I själva verket är de relativt jämnt spridda över alla dessa demografiska bakgrunder. Kort sagt, det identifierade konsumentprofilerna illustrerar hur Sveriges befolkning skiljer sig åt i preferenser och speglar därmed den heterogenitet i önskemål och behov som framtidens butik elastiskt kommer att behöva möta. De fyra profilerna täcker hela Sveriges befolkning vilket innebär att alla svenskar kan sorteras in i en, och endast en, av dem. 52
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD