DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 fall inte när vi lyssnar till
Sveriges konsumenter. Hamnar ”stort och bra utbud av närproducerade varor” på andra plats när konsumenter får indikera vad som kännetecknar en riktigt bra butik – valt av hela 44% av respondenterna. Det kan jämföras med hur många som associerar andra kategorier av varor med ”en riktigt bra butik”: hälsosamma (29%), ekologiska (28%), klimatsmarta (28%) eller exotiska varor (17%). Närproducerat attraherar helt enkelt bredare grupper, det är något som nästan alla känner sig hemma i och tycker är viktigt. Kanske även bemannad kött- och fiskdisk kvalar in i kategorin rötter, även om det nödvändigtvis inte är närproducerat. Den manuella disken erbjuder delvis samma känsla som närproducerat, att maten blir på riktigt, den blir genuin, rotad, nära. Att veta varifrån produkterna kommer och hur de är tillverkade är också den information som konsumenter mest av allt önskar snabb och lättillgänglig information om. 31 nationell eller rent av internationell nivå, och då främst i frågor om ekologisk hållbarhet. Men på mindre orter är rötterna alltså oerhört centrala. ”PÅ LANDSBYGDEN OCH MINDRE ORTER ÄR FÖRVÄNTNINGARNA PÅ ETT LOKALT ENGAGEMANG ÄNNU STÖRRE” ”Det finns ingen begränsning vad vi som handlare kan göra för skillnad – butiken är ett medel för att göra det.” (Dagligvaruhandlare) I särklass flest väljer det alternativet i en lista med nio alternativ, före sådant som produkternas hälsoaspekter och klimatpåverkan, vad andra tycker om produkterna, hur konsumenten kan spara pengar eller tips om hur produkterna kan användas. Därför är rötter viktigt, även när de inte är lokala. Rötter handlar också om butikens förankring på platsen. 44% av konsumenterna förväntar sig att dagligvarubutiken ska engagera sig i lokalsamhället när det gäller ekonomisk hållbarhet, och strax under 40% tycker detsamma när det gäller miljö och social hållbarhet. På landsbygden och mindre orter är förväntningarna på ett lokalt engagemang ännu större, när det gäller ekonomiska frågor förväntar sig hela 55% ett engagemang från butiken. I större städer vill dock konsumenter hellre att butiker engagerar sig på I de senaste decenniets trender finns det inget som talar för att trenden mot det nära och lokala kommer att avta. Coronapandemin har i många avseenden förstärkt trenden mot det lokala i och med att många har vistats mer i sin närmiljö, både under veckor och helger och därmed fått upp ögonen för dess fördelar. Flyttströmmen från citykärnor mot städernas randområden förstärker också denna trend, så jakten på rötter kommer sannolikt bestå och förstärkas under år framöver. Hur kan Framtidens butik ytterligare förstärka sin lokala förankring och knyta an till ortens rötter? 49
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD