DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MA TB UTIK 2032 JENS NORDFÄLT, PROFESSOR & HA
NDELSFORSKARE, UNIVERSITY OF BATH SCHOOL OF MANAGEMENT Du har ju forskat på hur människor uppfattar olika typer av butikslayout. Vad har du fått för generella insikter som är användbara för framtidens butiker? – Att handla i butik är i huvudsak en visuell process. När man gör studier med eyetracking visar det sig att butiker med den klassiska butikslayouten där hyllor är placerade som i ett rutnät inte är optimal för kunders perception. Till exempel har vi sett i mätningar att 40% av tiden går åt till att titta på gavlar. Det blir en väldigt liten del av sortimentet som kunden ser. Butiker som frångått grid-layouten är mer framgångsrika. Ett bra exempel i dagligvaruhandeln är Whole Foods. Till skillnad från att ha raka gångar sticker skeppen lite olika långt ut i gången. Det gör att kunden behöver uppmärksamma hyllorna för att ta sig fram i butiken, och det synliggör större delar av sortimentet. I en Supermarket i Grums testade butiken att snedvrida skepp för att göra sortimentet mer synligt, vilket ledde till både ökad försäljning och att kunderna blev nöjdare eftersom de ser sortimentet bättre. Många butiker vill vara en källa till inspiration för sina kunder. Hur kan butikslayouten stötta den önskan? – Om butiker ska ha mer av ett syfte att inspirera så behöver de skaffa en mer lekfull layout. Frukt & grönt och bröd är de två avdelningar där kunder inte beter sig som målsökande robotar, för att layouten är mer inbjudande. Så att titta på liknande layoutlösningar för andra delar av butiken är något som vi experimenterar med i olika butiker. Hur tycker du att dagligvarubutiker kan utveckla placeringen av olika varor och produktkategorier? – Traditionellt sker grupperingen av varor i dagligvaruhandeln efter produktionskategorier. Jämför med en klädbutik som grupperar mer i koncept, till exempel ”everyday”. Allt som finns i en exponering passar ihop. Du har inte alla mörka toppar eller beiga jackor på ett ställe. Utan beroende på vad kläderna passar ihop med så hänger de på olika ställen. Hela butiken är uppbyggd av sambandsexponeringar. I dagligvarubutiken skulle grupperingar med fördel kunna ske mer utifrån till exempel typ av måltid eller recept. Det skulle bli mer intuitivt för den som handlar och dessutom underlätta för kunden att minnas vad den ska handla. Hur har ni tagit vara på de insikterna i butiken du är med och driver? – När man går runt i vår lilla butik ska du få åtminstone åtta måltidsförslag bara genom att vara i butiken i fem minuter. Det sker genom att placera sambandsexponeringarna på platser där kundens blick naturligt faller. Kvittoanalyser kan guida vilka varor som bäst exponeras tillsammans. 75
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD