DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 MAT MED MERA – ÄVEN I FRAMTID
EN? Låt vara att butiken finns kvar, men hur kommer sortiment och utbud påverkas av det nya affärslandskapet? Vid sidan av mat och livsmedel, innefattar ju dagligvaruhandeln många fler produktkategorier. När nu e-handelsbeteenden blir mer etablerade, och det blir enklare att hitta specialiserade butiker online, kommer det då vara lika lockande att köpa alla dessa olika typer av varor från samma plats eller via samma typ av tjänst? Över tid har allt fler produktkategorier – från förbrukningsartiklar, apoteksvaror, spel och leksaker till elektronik, trädgårdsprodukter och husgeråd – fyllt dagligvaruhandelns hyllor och skapat en mix av vitt skilda produkter med väldigt olika marginaler. För butiken innebär det att den måste hantera en mångfald av olika leveranser, förvaringslösningar och temperaturzoner. För kunden är det varor som står för vitt skilda behov, känslor och drivkrafter. Det breda utbudet har fungerat väl så länge tillräckligt många kunder haft vanan att regelbundet besöka sin butik. Men om vardagskonsumtionen genom e-handeln bryts upp i många olika kanaler blir det kanske inte lika självklart att alla dessa varutyper kommer handlas från samma ställe. ”Det som jag skulle oroa mig för om jag var en aktör i den traditionella dagligvaruhandeln är att reduceras till livsmedelsbutik. Konsumenten ligger före dagligvaruhandeln när det kommer till digitalisering och hittar därför nya vägar till produkter som inte är mat.” ”En risk är att högmarginalprodukter försvinner allt mer ur dagligvaruhandeln. Entreprenörer och riskkapitalister försöker hitta vilka produkter de kan plocka ut och stoppa i en ny affärsmodell. Och då kommer snuset och huvudvärkstabletterna försvinna ut. Non-food delen kommer att krympa. Och eftersom dagligvaror är bransch med låga marginaler, med lönsamhet kring 2-3%, riskerar detta att skapa en smärtsam minskning av snittköpet och lönsamheten.” (Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert, tidigare VD på Handelns Utredningsinstitut) På nätet är det enkelt att besöka flera butiker samtidigt, vilket sänker tröskeln för att handla olika kategorier av varor från olika ställen. Särskilt om upplevelsen av att köpa apoteksvaror, toapapper, batterier, tandkräm, tv eller stekpanna kan göras mer intressant, transparent, smidigt, personanpassad och till bättre pris av specialiserade aktörer. Därför behöver dagligvarubutiker fortsatt arbeta med att göra det attraktivt och enkelt att handla varor av fler kategorier än mat. ”Utbudet utöver mat kommer nog att ändras. Om det är stekpannor idag är det kanske något annat i framtiden. Det är andra komplementära produkter som dyker upp i den här förändrade konkurrensbilden och med förändrade konsumtionsmönster.” (Sara Rosengren, professor i marknadsföring, Handelshögskolan) 35
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD