DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 bland annat genom växthus på
taken. ”Butiken kan bli mycket bättre på att hjälpa kunden med varuförsörjning istället för bara sälja saker när kunden kommer in i en fysisk butik. Butiken kan exempelvis börja erbjuda kontinuerlig påfyllning hos kund – baserat på tidigare förbrukningsmönster – enligt samma logik som varuflödena in till butiken hanteras.” (Sara Rosengren, professor i marknadsföring, Handelshögskolan) 24 Walmart, US, har just (januari 2022) investerat i start up bolaget Plenty som är ledande inom vertikal odling. Walmart meddelar att de planerar att sälja Plentys grönsaker i alla sina butiker i Kalifornien innan 2022 är slut. 25 3 av 10 tror att de 2024 kommer vara intresserade eller mycket intresserade av tjänster för automatisk påfyllning av livsmedel och andra dagligvaror, baserat på sin normala förbrukning. Bland yngre och småbarnsfamiljer är intresset än större. 22 SER VI SLUTET FÖR BUTIKEN? Fysiska butiker har fram till idag varit givna och pålitliga noder där utbud och efterfrågan på ett effektivt sätt matchats och där alla funktioner samlats på en och samma plats. 20. FÖRSÄLJNING GENOM SOCIALA MEDIA Försäljning genom sociala media har slagit stort inom retail generellt. Nu börjar även försäljning av mat leta sig in på plattformarna. Exempel: TikTok börjar under 2022 erbjuda hemleverans av mat som användarna ser i sitt flöde. 23 21. RÅVARUPRODUKTION I BUTIK Genom att producera råvaror på plats i butiken minskas resursanvändning och miljöpåverkan från transporter och mellanlagring. Växthus och hydroponisk odling är exempel på tekniker. Exempel: Rewe, Tyskland, varje butik producerar råvaror som passar sin lokala kontext, Men ny demografi, nya kundförväntningar och ett förändrat affärslandskap med nya konkurrerande lösningar gör att den traditionella butiksnoden så sakta börjar luckras upp. Konsumenter behöver inte längre gå till butiken, vare sig för att göra inköp eller hämta varor. Inköpen kan dessutom enkelt göras via olika kanaler: middagen från ett håll, basvarorna från ett annat. Konsekvensen är att den klassiska nodstrukturen bryts upp i ett multi-nodalt system. Innebär detta då att butiken på sikt kommer att försvinna. Nej, lite talar för att det kom22. ”METAVERSE” Metaverse som uttryck fick uppmärksamhet hösten 2021 när Facebook bytte namn till Meta och gjorde uttalanden om att skapa en 3D värld. Metaverse är inte ett tydligt definierat eller avgränsat fenomen, men kan beskrivas som nästa version av internet. I denna nya generation av internet erbjuds upplevelser där användarna deltar med hela sin kropp och befinner sig i en virtuell värld, där de kan interagera privat eller professionellt och delta i ekonomiska system genom att till exempel skapa och handla produkter. 32
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD