DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 UNGA ALLT MER SPARSAMMA ” Jag
investerar och sparar hellre de pengar jag får över än gör av med dem på konsumtion” 18-29-åringar 72% 59% 35% 2000 2020 2021 Andel som instämmer (valt 5-7 på skala där 1 = Instämmer inte alls och 7 = Instämmer helt) med påståendet ”Jag investerar och sparar hellre de pengar jag får över än gör av med dem på konsumtion”. Data från Kairos Futures studie Svenskarna, samtiden framtiden 1955-2021. Sedan 2000 har andelen 18-29-åringar som instämmer i påståendet ”jag investerar och sparar hellre de pengar jag får över än gör av dem på konsumtion” fördubblats från 35% till drygt 70%. Under de senaste åren har också de som spontant nämner sparande som ett av sina tre största intressen ökat kraftigt i samma åldersgrupp. Inom handeln syns också spartrendens genomslag i den stadigt växande del av detaljhandelskakan som lågprisalternativen kapar åt sig. När vi frågar konsumenterna hur de vill känna sig när de handlar, säger 47 % att de vill känna sig ”sparsamma”. Det renderar en tredjeplats bland elva känslor. Dessutom säger hela 53 % att de vill känna sig planerade, och ha ”ordning och koll på läget”. Och där är pris definitivt en viktig aspekt av ”koll”. Hur kapitaliserar Framtidens butik på viljan att spara, mer än att bara erbjuda lägsta pris? Bland unga är spartrenden mycket stark, och den tycks ha accelererat under pandemin. ”NÄR VI FRÅGAR KONSUMENTERNA HUR DE VILL KÄNNA SIG NÄR DE HANDLAR, SÄGER 47 % ATT DE VILL KÄNNA SIG ”SPARSAMMA”” 44 4. MATEN – INTE BARA PÅ FATEN Under de senaste decennierna har tv-kanaler och streamingtjänster fyllts av matlagningsprogram, och från att ha varit något förbehållet stjärnkockar ser vi nu hur allt fler vanliga svenssons blir stjärnor. Såväl intresset för att äta som att laga ny, spännande och exklusiv mat tycks ha exploderat i takt med antalet tv-program, kokböcker, sociala medieinlägg och riktigt bra krogar. På några få decennier har Sverige som nation gått från kulinariskt ointressant till spännande, också på den internationella scenen. Men är det verkligen så att svenskens matintresse har ökat? Svaret på den frågan är ett obestridligt ja – siffrorna talar sitt tydliga språk.
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD