DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 7. REFILL Refill gör att mäng
den förpackningsmaterial kan minskas då kunden återanvänder samma behållare många gånger. Exempel: Asda, UK, erbjuder konsumenter att köpa produkter i egen, eller separat köpt, förpackning samt öl för take away i glasflaskor. I York finns en butik som erbjuder över 100 produkter som refill. 16 9. POP UPS I BUTIK Butiken blir flexibel och intressant för konsumenter genom att ha ytor för pop ups. Dessutom får samarbetspartners en plattform. Exempel: Bride, Schweiz, har en yta där restauranger får sälja sin mat under begränsade tidsperioder. 10. ”QUICK-COMMERCE” Erbjudande att få leverans till sin plats inom 10-15 min. Aktörerna har starkt fokus på logistik. Exempel: Gorillas, Europa, US, ”Gorillas exists to create a world with immediate access to your needs. We are not business people building a delivery company — we are delivery people building a business.” (Kağan Sümer, CEO of Gorillas). Foodora många länder. Wolt Market, många länder. 11. DARK STORES Lokala mindre lager som är anpassade för att plocka ihop beställningar för snabba leveranser. Logistikupplägget med dark stores är ofta möjliggörare för quick-commerce. Exempel: Foodora, många länder. Wolt Market, många länder. 8. DIREKT TILL KONSUMENT. Nya former av torgmarknader utvecklas, där digitala plattformar möjliggör för producenter att sälja direkt till konsumenter. Exempel: Pinduoduo, Kina, är en digital plattform som har möjliggjort för 12 miljoner bönder i landet att sälja sina varor direkt till konsumenter. REKO-ringen, Sverige, är en rörelse där D2C, direkt-till-konsument koordineras via lokala Facebookgrupper. De första grundades 2016 och idag finns över 200 REKO-ringar i Sverige som tillsammans har ca 800 000 medlemmar. ”Under de kommande tio åren kommer fler leverantörer till dagligvaruhandeln börja ifrågasätta sina affärsmodeller och hitta nya vägar till konsumenten. D2C-modeller och plattformar som Apotea och Snusbolaget är exempel på detta. I USA har det också visat sig att kunder gärna har relation direkt med leverantörer, och gillar att bli inspirerade till exempel genom att få testa nya produkter direkt – innan de når butikerna.” (Jonas Arnberg, tidigare VD på Handelns Utredningsinstitut) ”REKO-ringar borde vi tänka mycket mer på. Dessa kan knytas an till våra butiker, och även om vi till viss del konkurrerar så har vi säkert mycket att vinna på samarbete” (dagligvaruhandlare). 30
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD