DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 FÖRDJUPNING: DEN OBEMANNADE B
UTIKEN Obemannad service i butik betyder att kunden med sig själv och till exempel mobilen som enda verktyg identifieras, får tillträde till butiken, scannar varor och betalar. En ny nivå av självservice och teknikstödd tillit är därmed på väg att etableras i butiksvärlden. Johan Berg, lead på ICAx och expert på området beskriver hur obemannade butiker kan fungera och vilka fördelar de kan ha: empelvis korta bemannade öppettider för att få ner kostnaderna, men utan att ta bort möjligheten för kunderna att fortsätta handla mat. Detta kan vara det som gör att butiken faktiskt blir kvar på orten istället för att tvingas läggas ner pga dålig lönsamhet” Obemannade eller delvis obemannade butiker etableras nu på bred front såväl i Sverige som runt om i världen – av startups, etablerade dagligvarukedjor och digitala plattformsgiganter. ICA öppnade sina första helt obemannade butik vintern 2021, efter att ha infört delvis obemannad service i några butiker. ”Obemannat är ett koncept som har betydande skillnader mellan butiker, lägen, och varje butiks unika förutsättningar. Konceptet kan bedrivas i hela butiken, en begränsad del av en butik, en modulbutik utanför ordinarie butik eller på ett nytt läge, eller bara en enkel varuautomat utanför entrén.” Vad säger då konsumenterna? Enligt enkätstudien har 15% någon gång testat att handla dagligvaror i en obemannad butik, 12% skulle vilja göra det mer om möjligheterna finns och 18% ser det som önskvärt att framtidens butiker till stor del är obemannade och utformade för effektiv självservice. Hela 46% anser att det är troligt att det blir så. Obemannat har även möjligheten att inte bara innebära förlängd service utan även vara den avgörande faktorn som säkrar butikens överlevnad. Detta genom att exDiskussionerna på nätet visar en blandad inställningen till obemannat hos konsumenterna. Här finns såväl ris som ros. De negativa kommentarerna belyser främst oro för överfall, stölder, att arbetstillfällen försvinner samt att äldre kan ha svårt att hantera tekniken. 37
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD