DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 stök i butiken, trängsel och
köer lika mycket om att det skapar stress och själslig friktion, som att det tar tid och skapar logistisk friktion. Det stör den inre harmoni som är avgörande för att uppnå känslan av flow, vilket ju inte bara handlar produktivitet. Givet den starka hälsotrenden, som idag expanderat långt in i själslig och andlig hälsa, talar mycket lite för att förväntan om lugn och ro i butiken kommer att minska. Snarare tvärtom. När vi väl tar oss till butiken vill vi uppleva något mer än det vi kan få när vi klickar fram veckans beställning i en app, eller låter en AI göra det åt oss.' Inredningsdesigner Klara Persson (Head of Product Management, Bolon) säger att det finns stora möjligheter för butiker förändra interiören för att ge besökare en lugnare upplevelse. Butiker kan bland annat arbeta med färgsättning, ljuddämpning, ljussättning och materialval. Vad kan Framtidens butik göra mer för att skapa känslan av lugn och ro i butiken? 8. RÖTTER REGERAR Visst är det viktigt med klimatsmart, ekologiskt, exotiskt och hälsosamt när det gäller utbud. Men inget slår närproducerat. I varje FLEST KONSUMENTER DRÖMMER OM EN LUGN BUTIKSUPPLEVELSE Om du fick vara med och bestämma utformningen av en ny dagligvarubutik i ditt område. Vilka upplevelser och intryck skulle du som kund uppskatta mest om du fick drömma och välja fritt (fem-i-topp av tretton alternativ): ”ATT VETA VARIFRÅN PRODUKTERNA KOMMER OCH HUR DE ÄR TILLVERKADE ÄR OCKSÅ DEN INFORMATION SOM KONSUMENTER MEST AV ALLT ÖNSKAR SNABB OCH LÄTTILLGÄNGLIG INFORMATION OM” 47% Det lugna, avkopplande och rofyllda 40% Det effektiva, produktiva och funktionella 38% Det hälsosamma och sunda 33% Det omtänksamma och medmänskliga 27% Det kreativa, idérika och innovativa 48
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD