DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MA TB UTIK 2032 kar att jag vore bättre på at
t planera mina dagligvaruinköp. Det är dubbelt så många som bland Babyboomers (20%). DE UNGA HAR STARKAST ÖNSKAN OM ATT VARA SPARSAMMA NÄR DE HANDLAR. Kanske är det en fråga om plånbokens storlek, kanske även en fråga om fokus. Oavsett är sparsamhet viktigare för de unga. Drygt hälften (57%) av Gen Z säger att det är viktigt för mig att känna att jag sparar pengar när jag handlar dagligvaror. Bland Babyboomers är det 38% som instämmer. Också känslan av sparsamhet är viktigare för de unga. Hela 57% vill känna sig sparsam, en känsla av att inte lägga pengar på onödiga saker när de handlar dagligvaror. Bland Babyboomers är känslan av sparsamhet också viktig, dock inte i samma utsträckning. Här är det 43% som vill känna sig sparsamma. ÄLDRE VÄRDERAR MÄNSKLIG SERVICE HÖGRE ÄN UNGA En knapp tredjedel (30%) av Gen Z instämmer i att en riktigt bra dagligvarubutik har kunnig personal. Bland Babyboomers är den siffran nära dubbelt så hög, 59%. På samma sätt är Gen Z mindre intresserade av bemannad disk för kött, fisk och delikatesser, 26% mot 52% för Babyboomers. Frågan här är vad som är generationsspecifikt och vad som handlar om livsfas, dvs om Gen Z kommer uppskatta den bemannade disken mer när de blir äldre och ändrar sina middagsvanor. Men oavsett är orsak kvarstår skillnaden. Skillnaden i inställning till mänsklig service liknar åldersskillnaderna i synen på robotisering, där en klar majoritet (60%) av Gen Z anser att det är troligt att framtidens butiker är till stor del obemannade och utformade för effektiv självservice. Det är exakt dubbelt så många som bland Babyboomers. Gen Z ser också mer fram emot mer av obemannade butiker än Boomers. Hela 28% ser det som önskvärt att framtidens butiker är till stor del obemannade och utformade för effektiv självservice, bland Babyboomers är det bara 7% som instämmer. En slutsats av detta är att nyckel till dagens unga skulle kunna vara hjälp att planera inköp samt att skapa en känsla av att spara pengar. Däremot är det inte lika viktigt att erbjuda mänsklig personlig service, unga är mer nyfikna på alternativ till den fysiska, bemannade butiken än äldre. 60% AV GENERATION Z ANSER ATT DET ÄR TROLIGT ATT FRAMTIDENS BUTIKER ÄR TILL STOR DEL OBEMANNADE OCH UTFORMADE FÖR EFFEKTIV SJÄLVSERVICE. DET ÄR EXAKT DUBBELT SÅ MÅNGA SOM BLAND BABYBOOMERS. DRYGT HÄLFTEN AV GENERATION Z SÄGER ATT DET ÄR VIKTIGT FÖR MIG ATT KÄNNA ATT JAG SPARAR PENGAR NÄR JAG HANDLAR DAGLIGVAROR. BLAND BABYBOOMERS ÄR DET 38% SOM INSTÄMMER. 57% 73
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD